Când se trece pe sub masă înainte de Paște?

Află când se trece pe sub masă înainte de Paște!

Una dintre cele mai emoționante și încărcate de simbolism tradiții ortodoxe din Săptămâna Mare este trecerea pe sub masă, care are loc în Vinerea Mare. Acest gest nu este doar un act ritualic, ci o participare simbolică a credincioșilor la Patimile, moartea și îngroparea Mântuitorului Iisus Hristos.

Ce reprezintă „trecerea pe sub masă”?

Trecerea pe sub masă are loc în Vinerea Mare, ziua în care Biserica Ortodoxă face pomenirea Patimilor Mântuitorului – de la scuipări și batjocuri, până la răstignire și moarte pe Cruce. După slujba Ceasurilor Împărătești, în toate bisericile ortodoxe se săvârșește Vecernia scoaterii Sfântului Epitaf.

Sfântul Epitaf, cunoscut și sub denumirile de Sfântul Aer sau Plasceniţa, este o pânză de in sau mătase pe care este reprezentată icoana Punerii în mormânt a lui Iisus. Acesta este așezat pe o masă mai înaltă, în mijlocul bisericii, ce simbolizează Mormântul Domnului.

După ce credincioșii se închină, sărutând Sfânta Cruce și Sfânta Evanghelie așezate pe Sfântul Epitaf, ei trec pe sub masă, ca semn al coborârii simbolice în mormânt împreună cu Hristos, cu nădejdea învierii alături de El.

Citește și: VIDEO Dilema Postului de o săptămână. Ce spun creștinii și preoții

Ce simbolizează acest obicei?

Trecerea pe sub masă în Vinerea Mare este un gest de smerenie și credință, prin care credincioșii își exprimă dorința de a participa, în mod simbolic, la moartea și învierea Domnului. Prezența mormântului și a Crucii în centrul bisericii arată drumul pe care trebuie să-l urmeze orice creștin: suferința, moartea față de păcat și învierea întru viața veșnică.

Așa cum Hristos a trecut prin moarte pentru a coborî în iad și a-i elibera pe cei drepți, tot așa și credincioșii trebuie să „moară față de lume” și să renască întru Hristos, prin participare la suferința și biruința

Sa.

Citește și: Când se ține post negru înainte de Paște?

De câte ori se trece pe sub masă: o dată sau de trei ori?

Practic, unii credincioși aleg să treacă pe sub masă o singură dată, simbolizând unicitatea Jertfei lui Hristos, iar alții de trei ori, în amintirea celor trei zile cât trupul Mântuitorului a stat în mormânt.

Deși nu există un temei dogmatic ferm care să impună una dintre aceste practici, ceea ce contează cu adevărat este intenția și trăirea lăuntrică a celui care face acest gest. Trecerea pe sub masă nu este un act mecanic, ci un moment de rugăciune profundă, smerenie și participare la misterul mântuirii.


Autor

Este absolventă a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, din cadrul Universității București, şi deţine o experienţă de 14 ani în cadrul presei din România.

Şi-a început cariera în presa scrisă, iar ulterior a făcut tranziţia către mediul online, în special pe segmentul SEO.

În prezent, ocupă poziţia de SEO Specialist pentru stirilekanald.ro şi radioimpuls.ro, din cadrul trustului Dogan Media.

Este pasionată de lectură, schi, drumeţii montane, de pictură şi de tot ce înseamnă tehnologie.

Îți Recomandăm Și...
Parteneri