Sfecla roșie: cum se consumă? Cât de bună este dacă o consumi crudă sau coaptă

Sfecla roșie este considerată unul dintre cele mai complexe alimente. S-a demonstrat științific că are efecte miraculoase în lupta cu tumorile. Adăugarea legumei în meniul zilnic reprezintă garanția unei diete sănătoase.

M.A., joi 20 februarie 2020 , 19:17

DISTRIBUIE
acest articol
DIMENSIUNE
TEXT ARTICOL
Aa - Aa+

Sfecla roșie. Cum o consumăm?

Este considerată cel mai puternic purificator al sângelui. Pe lângă numeroasele beneficii pe care le aduce sănătății, sfecla roşie are mai puține calorii decât vă puteti imagina, fiind un element de bază ȋn diete.

Sfecla roşie se poate consuma sub diverse forme, fie crudă sau fiartă, fie sub formă de sucuri, fie în supă sau în piureuri, fie la cuptor. O mulţime de preparate culinare pot căpăta culoare, savoare şi un plus de vitamine prin simpla adăugare a sfeclei roşii.

Spre deosebire de alte preparate, sfecla roșie nu-și pierde mare parte din vitaminele și microelementele pe care le conține.

Citeste si: Guacamole. Cum se prepară corect cel mai savuros preparat cu avocado

Sfecla roșie

Sfecla roșie crudă - Beneficii

Consumată în stare crudă, sfecla roşie îşi păstrează toţi nutrienţii intacţi şi va avea numai beneficii pentru sănătate.

1. Scade tensiunea arterială, fiind de folos persoanelor hipertensive

Atunci când sucul de sfeclă roşie este ingerat îmbunătăţeşte circulaţia sângelui, lărgeşte arterele şi permite sângelui să circule mai bine. Potrivit celebrul Dr. Oz, sfecla este cea mai bună sursă de antioxidanţi şi nitraţi naturali, care au rolul de a îmbunătăţi circulaţia sanguină. Aceşti nitraţi care se regăsesc în mod natural în sfeclă stimulează eliberarea unei molecule (oxidul nitric) care produce efectul de lărgire a arterelor, astfel încât sângele circulă mai uşor şi scade tensiunea arterială.

Spre deosebire de nitraţii folosiţi în industria alimentară pentru produsele procesate, aceştia se transformă în nitriţi în timpul digestiei şi nu sunt periculoşi pentru sănătate.

2. Conferă energie

Este bogată în zahăr natural, însă cu foarte puţine calorii, de aceea sfecla roşie consumată cu regularitate sau sucul de sfeclă presat la rece conferă energie şi anduranţă în timpul antrenamentelor sportive.

3. Stimulează buna funcţionare a creierului

Sfecla roşie conţine betaină, o substanţă care este folosită de regulă în tratamentele pentru depresie. De asemenea, datorită conţinutul natural de triptofan ajută la relaxarea sistemului cerebral şi protejarea lui de boli.

4. Curăţă ficatul

Tot datorită betainei, sfecla roşie are un efect detoxifiant asupra ficatului. Această substanţă previne acumularea grăsimilor în ficat.

5. Protejează corpul de boli grave

Consumul de sfecla roşie conferă un efect antioxidant şi antiinflamator în corp, prevenind astfel apariţia unor boli grave.

6. Este cel mai bun remediu pentru constipaţie

Potrivit specialiştilor, o cană cu sfeclă rasă are 4 grame de fibre, iar acest lucru are un efect benefic pentru persoanele care suferă de constipaţie. Consumă sfeclă roşie crudă cu regularitate dacă vrei să scapi de această problemă!

7. Protejează vederea

Datorită conţinutului bogat în vitamina A şi betacaroten, sfecla roşie este benefică pentru sănătatea ochilor. Ea ajută la prevenirea degenerescenţei maculare, o boală oftalmologică desosebit de gravă care este cauza principală a orbiriii în rândul persoanelor peste 55 ani.

8. Previne accidentul vascular cerebral

Lipsa potasiului din corp este principala cauză care favorizează accidentul vascular cerebral. Sfecla roşie este foarte bogată în potasiu şi îmbunătăţeşte funcţiile inimii.

Citeste si: Gulaș unguresc. Rețeta din secuime care te va cuceri

Sfecla roșie

Sfecla roșie. Cum să faci cea mai bună salată de sfeclă roşie crudă

Ca să o consumi în stare crudă şi să o faci mai delicioasă, sfecla roşie merge de minune cu ceapă roşie, oţet balsamic şi mult pătrunjel. Astfel obţii o salată din sfeclă crudă pe care o poţi consuma alături de orice mâncare.

Ai nevoie de sfeclă roşie dată prin răzătoare, pătrunjel verde tocat mărunt, ceapă roşie tocată mărunt, sare, piper, ulei de măsline extravirgin şi oţet balsamic (sau zeamă de lămâie dacă preferi).

Se amestecă bine toate ingredientele şi se consumă ca atare sau cu diverse tocăniţe preparate în casă.

Astfel te asiguri că vei consuma sfecla roşie în stare crudă măcar de câteva ori pe săptămână.

Citeste si: Pericolul neștiut din salata de icre. Atenție maximă!

Sfecla roșie

Sfecla roșie. Cum se coace sfecla roșie

Spre deosebire de sfecla roșie fiartă, cea coaptă este mai dulce, mai colorată (nu își pierde din culoare în apă) și își păstrează vitaminele.

Sfecla roșie se coace în coajă, la cuptor într-o tavă. Înainte de a băga sfecla la cuptor aceasta se spală foarte bine. De cele mai multe ori sfecla este plină de pământ, iar efortul se a o curăța foarte bine este destul de mare. Eu am folosit un burete de vase nou (partea abrazivă a acestuia), pentru a spăla mai repede și mai bine cele două sfecle pe care le-am folosit.

Fiindcă la dressingul pentru sfecla roșie am folosit usturoi, am decis să coc cățeii de usturoi înainte de a-i zdrobi, așa că într-o tavă (vas de yena în cazul meu), am pus cele două sfecle roșii și cățeii de usturoi în coajă, le-am stropit cu ulei de măsline și am presărat puțină sare, apoi le-am băgat la cuptor la treaptă medie (160 grade Celsius la cuptorul meu). După 30 de minute am scos cățeii de usturoi, iar sfeclele le-am mai lăsat 1h-1h20′ la cuptor.

Citeste si: Ciorbă de potroace. Rețetă tradițională românească

Sfecla roșie

Timpul de coacere al sfeclei este destul de mare, și depinde foarte mult de dimensiunile acesteia. Fiindcă la mine una dintre sfecle a fost destul de mare, le-am ținut 1h30′-1h50′ la cuptor, însă le puteți testa cu o furculiță, iar când aceasta intră ușor în sfeclă, înseamnă că s-a copt și puteți opri cuptorul.

Sfecla roșie coaptă. Cum se pregătește sfecla pentru salată

După ce s-a răcit puțin, sfecla se curăță de coajă, însă înainte de a se curăța coaja i se tăie capetele.

Când ați terminat de curățat coaja sfeclelor, puteți începe să tăiați pulpa. Puteți să o tăiați fâșii sau cubulețe cu cuțitul, sau puteți da sfecla pe răzătoarea mare, orice modalitate preferați, aveți mare grijă pentru că roșul din sfeclă pătează foarte tare, și de cele mai multe ori petele nu ies la spălat.

Sfecla roșie. Dressing pentru salata de sfeclă roșie coaptă

Sosul care se pune peste sfecla roșie coaptă pentru a desăvârși salata este foarte simplu de făcut. Într-un castron se bat 2-3 linguri de ulei de măsline, zeama de la o lămâie, 2-3 linguri de apă, sare după gust și cățeii de usturoi copți anterior care se zdrobesc cu un instrument specific.

Ingredientele se amestecă bine folosind o furculiță sau un tel, apoi sosul obținut se toarnă peste sfecla roșie.

Sfecla roșie. Cum se servește salata de sfeclă roșie coaptă

Peste sfecla roșie cu sos de lămâie și ulei se presară semințe de chimen (aproximativ 1 linguriță) și se pun și 1-2 lingurițe de hrean ras care este un acompaniament deja clasic pentru sfecla roșie.

Sfecla roșie. Cură de slăbire

Cura de slăbire bazată pe consumul zilnic de sfeclă roșie durează o săptămână, timp ȋn care puteți pierde până la 5 kg :

Ziua 1: sandwich cu pâine prăjită, piept de pui rece, roșii și ulei de măsline, orez fiert cu legume și salată de sfeclă roșie crudă, supă caldă de sfeclă roșie, morcovi, țelină și pătrunjel.

Ziua 2: lapte acru și porumb fiert, grătar de vită cu salată de sfeclă roșie și leurdă, supă rece de sfeclă roșie, buchețele de conopidă ȋnabuşită şi pastăi de fasole verde fierte.

Ziua 3: omletă cu ciuperci, sandwich cu pate de soia, roşii, măsline, busuioc, 100g alune de pădure neprăjite, salată de murături cu sfeclă roşie, castraveți și conopidă.

Ziua 4: orez fiert ȋn lapte dulce cu puțină miere şi un praf de scorțișoară, sote de morcovi cu mazăre, supă de legume din cartofi, țelină, sfeclă roșie și salată verde.

Ziua 5: 100 g brânză telemea, o felie de pâine prăjită cu marmeladă de căpșune, iaurt degresat, legume gratinate la cuptor (ciuperci, dovlecei, vinete) cu salată de sfeclă roșie și păstârnac, cereale cu fructe proaspete.

Ziua 6: cașcaval cu salată de sfeclă roșie și morcovi, două mere, 200 g pui pe grătar, supă de orez cu legume (ardei, roșii, sfeclă roșie, pătrunjel).

Ziua 7: sandwich din două felii de pâine integrală prăjită cu două roșii, ciuperci pe grătar și salată verde, pește marinat cu piper roșu și cimbru, salată de murături din sfeclă roșie, conopidă și castraveți.

Sfecla roșie. Sucul de sfeclă roșie

Dr. Oz afirmă că mai mulţi dintre pacienţii săi au declarat că sucul de sfeclă roşie le oferă energie şi vitalitate pe parcursul unei zile. Studiile arată că acest lucru se datorează componentelor sucului de sfeclă, care ajută la îmbunătăţirea circulaţiei sângelui. „Sucul de sfeclă pare să ajute organismul să răspundă mai bine la diferite sarcini, balansând nivelul de oxigen consumat şi crescând nivelul de rezistenţă a corpului.

Sucul de sfeclă este unul dintre alimentele cele mai bogate ca sursă de antioxidanţi şi nitraţi naturali. Nitraţii sunt componente care îmbunătăţesc circulaţia sangvină în corp – inclusiv la nivelul creierului, inimii şi muşchilor. Aceşti nitraţi naturali cresc numărul de molecule din vasele de sânge şi ajută la deschiderea vaselor, permiţând oxigenului să circule într-o cantitate mai mare, mai ficientă.

Sfecla roșie

1-2 pahare de suc de sfeclă consumat în fiecare zi pare să aibă un efect semnificativ pentru îmbunătăţirea presiunii sângelui. Conform Dr.Oz, majoritatea medicilor au fost de-a dreptul surprinşi de cât de puţin consum din acest suc a fost nevoie pentru a vedea îmbunătăţiri reale. În plus, nu ai nevoie de un buget exagerat sau nici măcar mare pentru a obţine acest „remediu miraculos”. Sfecla roşie nu este un aliment scump şi se poate obţine de la orice supermarket şi prepara cu uşurinţă acasă.

Clipul zilei pe KANALD.RO:
Te-ar putea interesa si