ATCA (Asociatia de Terapie Comportamentala Aplicata), cu sustinerea Telus Romania, a inregistrat deja rezultate pozitive in proiectul demarat in luna septembrie care vizeaza integrarea a 50 de copii cu tulburari comportamentale si din spectrul autist in sistemul educational de masa. Terapeutii implicati in program au monitorizat progresele copiilor pe baza fiselor de evaluare, iar educatorii si profesorii din institutiile unde cei mici urmeaza cursurile au transmis, la randul lor, feedback pozitiv in acest sens.

In cadrul proiectului sunt inscrisi copii intre 3 si 12 ani, care lucreaza deja individual cu terapeutii ATCA. Modulele derulate pana la acest moment au vizat deprinderea unor abilitati sociale de baza precum: prezentarea personala in fata colectivului si modalitati de a interactiona cu colegii de clasa, jocuri simbolice, de rol, de echipa, interactive si practice, precum si scrierea la tabla si rezolvarea de exercitii matematice. intalnirile de pana acum au vizat si tehnici de identificare a emotiilor celor din jur si de exprimare a celor proprii, insusirea de reguli sociale (de la formulele de salut adecvate, la reguli de joc in grup), dar si dobandirea de cunostinte generale (despre animale, fructe si legume, meserii, calendar si anotimpuri, notiuni opuse si asocieri).

La randul lor, parintii au fost implicati in activitati impreuna cu copiii. Au participat la jocuri, la activitatile didactice, iar cei mici au invatat notiuni despre spatiul personal si despre persoanele alaturi de care pot fi in siguranta (familie, prieteni, educatori).

Citeste si: Informatii despre pulsul normal in functie de varsta- catena.ro

Citeste si: Larisa de la „Casa Iubirii” și-a făcut iubit! Primele imagini cu bărbatul care i-a furat inima- wowbiz.ro

Structura sedintelor de socializare pentru copiii prescolari a cuprins: activitati in semicerc, jocuri structurate (distractive/ educative), lucrul pe baza de fise adaptate curricular pentru asimilarea si intelegerea conceptelor de baza si a celor abstracte, jocuri libere si activitati practice. 

"Pentru grupa prescolarilor, activitatile in semincerc au fost cele mai provocatoare pentru ca am incercat sa acoperim toate palierele de dezvoltare si sa corectam toate comportamentele neadecvate din cadrul activitatilor sesizate atat de terapeute, cat si de educatoare. Prin jocurile structurate urmarim imbunatatirea abilitatilor de socializare, cum ar fi: urmez si respect instructiunile jocului, sunt atent la partenerul de joaca, imi astept randul, ma bucur cand castig, invat sa pierd. Fisele pentru imbunatatirea abilitatilor matematice, lingvistice, logicii si perspicacitatii, atentiei au fost extrase din caietele de activitati care se folosesc la gradinite, dar am folosit si unele personalizate in functie de nevoile particulare ale copiilor.
In cadrul jocului liber, copiii sunt lasati sa se joace singuri, dar sunt ajutati atunci cand este nevoie sa initieze un joc, sa aiba o tonalitate corespunzatoare, sa nu paraseasca jocul inainte de finalizarea acestuia, sa ramana activi in cadrul locului, sa generalizeze toate abilitatile pe care le invata in cadrul jocului strucurat"
, a declarat Valentina Popa, terapeuta care coordoneaza grupele de prescolari din cadrul proiectului ATCA de integrare educationala.

Fiecare dintre copii este evaluat la inceputul programului, pe parcursul si la finalul acestuia, in urma monitorizarii fiind facute recomandari individualizate pentru parinti, respectiv profesori pentru imbunatatirea lucrului cu fiecare dintre acestia.

Conform unui studiu al ANPDCA (Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului si Adoptie) din 2015, in invatamantul de masa sunt integrati 23.773 de copii cu dizabilitati, in invatamantul special -14.859,

iar la domiciliu sunt scolarizati alti 1.083 de copii, in total 39.715 fiind incadrati in invatamant. Astfel, ponderea medie a copiilor cu dizabilitati, scolarizati pe ciclurile de invatamant prescolar, primar, gimnazial si liceal din invatamantul de masa este de 36%. Din pacate, la acest moment nu exista o statistica oficiala privind numarul copiilor cu dizabilitati specifice spectrului autist.

Citeste si: Virginia, întrebare neașteptată pentru Patrick: „Patrick, îți pare rău că m-ai chemat la camera roșie?”- kfetele.ro

Citeste si: Care au fost primele cuvinte rostite de Florin Piersic, după ce s-a trezit din anestezie? Medicii, noi detalii despre procesul de recuperare- radioimpuls.ro

in ultimii 9 ani, terapeutii ATCA au consiliat peste 1.000 de cadre didactice si parinti prin intermediul a zeci de tipuri de programe menite sa faciliteze interactiunile cu copiii cu tulburari din spectrul autist.

Despre ATCA
Infiintata in 2008, ATCA- Asociatia de Terapie Comportamentala Aplicata a devenit un standard profesional prin rezultatele remarcabile in programele de interventie pentru copiii cu tulburari comportamentale si din spectrul autist si s-a specializat in domeniul de formare a terapeutilor ABA (Applied Behavior Analysis) din Romania. Misiunea ATCA este de a sprijini prin terapie specializata (1:1) recuperarea copiilor care sufera de tulburari comportamentale de nivel mediu (ADHD si ADD) sau sever (Autism) si de a oferi cursuri de formare, metodologii si instrumente actuale, dovedite stiintific ca fiind cele mai eficiente in indrumarea si managementul tulburarilor de comportament. Cursurile de formare se adreseaza tuturor celor implicati in dezvoltarea copiilor atipici: parinti, profesori, educatori si terapeuti.


Abonează-te pe


Partenerii nostri
Clipul zilei pe stirilekanald.ro:
Te-ar putea interesa si