Aproximativ 42% dintre elevii romani de 15 ani sunt analfabeti functional, arata un nou studiu. Copiii stiu sa scrie si sa citeasca, dar nu inteleg textele asimilate

Aproximativ 42% dintre elevii romani de 15 ani sunt analfabeti functional, potrivit unui studiu al Centrului de Evaluare si Analize Educationale prezentat luni, la Cluj-Napoca. Copiii pot sa scrie si sa citeasca, dar nu inteleg textele asimilate.

luni 07 noiembrie 2016 , 15:58

DISTRIBUIE
acest articol
DIMENSIUNE
TEXT ARTICOL
Aa - Aa+

”Este un numar absolut nepermis de mare de tineri care finalizeaza scoala fara ca ceea ce au acumulat in scoala sa le permita sa functioneze in societate. Acest lucru ne conduce la ratarea sansei ca educatia sa reprezinte un factor de implinire personala, dar si un vector de mobilitate sociala. Media europeana este de 20% cu o tinta de sub 15% pana in 2020. Noi, la 42%, nici macar nu puteam tinde spre asa ceva intr-un timp atat de scurt, asa ca in primul rand ar trebui sa avem o definire a fenomenului. Rata abandonului scolar este de 19% in conditiile in care ne-am asumat, ca tara, un nivel de 11%, doar ca a merge la scoala nu este suficient si multi copii vin degeaba la scoala”, explica Ligia Deca, consilier de stat in Departamentul Educatie si Cercetare din Administratia Prezidentiala, potrivit News.ro.

Potrivit studiului Centrului de Evaluare si Analize Educationale, elevii de 15 ani stiu sa scrie, sa citeasca sau sa opereze calcule, dar nu inteleg notiunile invatate. Cauzele acestui fenomen sunt diverse, iar multe au legatura cu modul in care sunt predate anumite materii in ciclul gimnazial si liceal.

”Nu as vrea sa spun la modul general ca principala cauza este calitatea sistemului educational romanesc, ci modul in care inca se preda. Profesorul transmite cunostinte si atat. Sunt multe cunostinte, sunt profesori care nu stiu sa citeasca, exista frica din partea profesorului de a da elevului ocazia sa creeze si nu in ultimul rand faptul ca, in special la liceu, nu se face disciplina de studiu, ci stiinta. (…) Eu predau si economie, la liceu, si daca le cer sa imi dea definitia pentru viteza de rotatie a banilor, care e o definitie foarte complexa si urata, din zece elevi, 11 stiu sa reproduca definitia mai bine decat o fac eu. Dar daca le cer sa dea un exemplu simplu, nu stiu sa faca acest circuit si nu inteleg, desi ei stiu definitii, clasificari, vorbesc in sintagme si stiu eseuri la Limba Romana”, a declarat Sorin Spineanu-Dobrota, Sef Serviciu Examene si Evaluarea Manualelor al Centrului de Evaluare si Analize Educationale.

Potrivit specialistilor, procentul ridicat al elevilor analfabeti functional are si un impact economic mare asupra PIB-ului Romaniei.

”Exista predictii care vorbesc despre cat ar creste PIB-ul Romaniei daca am rezolva aceasta problema. O varianta moderata spune ca ar creste cu peste 200% pana in 2035. Aceasta problema ne costa inca doua PIB-uri. E un lucru intuitiv. Este un subiect de interes extrem si trebuie sa devina o prioritate”, mai spune Ligia Deca.

Cu toate ca problema este una mare si Romania are practic un nivel de analfabetism functional dublu fata de media europeana, situatia este departe de rezolvare.

”Incercam sa identificam problema. Incercam sa vedem de unde poate sa vina o strategie in acest sens. Avand in vedere ca inca nu avem o definitie acceptata la nivel national, este greu sa spunem cati bani alocam acestei probleme. Nu putem masura nici macar ce interventii se fac”, a mai declarat Ligia Deca.

Studiul Centrului de Evaluare si Analize Educationale a fost prezentat luni la dezbaterea regionala privind ”Analfabetismul functional in Romania”, care a avut loc la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, evenimentul fiind organizat in cadrul proiectului ”Romania Educata”, derulat de catre Departamentul de Educatie si Cercetare al Administratiei Prezidentiale.

Clipul zilei pe stirilekanald.ro:
Te-ar putea interesa si