ANPC a anunţat sancţionarea altor opt bănci din România pentru practici comerciale înşelătoare

Băncile sunt obligate să recalculeze ratele clienților cu credite pe termen lung.

(Sursa foto: PixaBay)

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a anunţat sancţionarea altor opt bănci din România pentru practici comerciale înşelătoare în privinţa contractelor de creditare pe termen mediu şi lung. Anterior, ANPC a sancţionat alte 11 bănci pentru nereguli precum practici comerciale înşelătoare la modul de calcul al ratelor la credite.

ANPC a anunțat, joi, printr-un comunicat de presă, că a continuat seria de verificări privind modul în care băncile pun în practică contractele de creditare pe termen mediu şi lung, cu termen de rambursare de peste zece ani, către consumatorul-persoană fizică, în lei sau valuta, precum şi dacă elementele prevăzute în condițiile contractuale respectă drepturile consumatorilor.

Citește și: Curs valutar BNR azi, 25 mai 2023. Cu cât se vând acum monedele internaționale?

Autoritatea Naţională pentru Protecția Consumatorilor a precizat că au fost încheiate verificările la alte opt bănci din România şi au fost descoperite practici comerciale înșelătoare cu privire la modul de calcul al ratelor, prin faptul că, pe graficul de rambursare, rata era compusă, în primii ani, 25% din soldul principal de rambursat şi 75% dobândă.

ANPC a explicat că prin aceasta modalitate de calcul, consumatorii plăteau, de fapt, preponderent dobândă.

Ce au transmis autoritățile

„Aşa cum am mai spus, acțiunea va continua. Încă opt bănci au fost sancționate pentru ceea ce Autoritatea noastră consideră un raport nedrept între acestea şi consumatori. Aşa cum am mai arătat, astăzi sunt situații dramatice în viața celor care la un moment dat şi-au luat un credit.

Indiferent dacă pentru unii acestea sunt doar cifre statistice, pentru Autoritatea noastră aceștia sunt oameni. Povara financiară nu se poate ascunde după aparente justificări matematice. Dacă 1+ 1 este o operațiune foarte corectă, aceeași adunare poate să reprezinte un minus enorm în viaţa unor familii. Procentele aparent infime au în spate inclusiv vânzări ale creditelor neperformante către recuperatorii de creanțe. Dar şi aşa, cei «doar» 2% reprezintă un număr însemnat de consumatori aflaţi în imposibilitatea de a-si plăti ratele şi de a duce un trai decent.
Dacă pentru unii s-a calculat un grad de suportabilitate, fără a fi măcar chemați la un dialog, cred că este momentul ca întreaga situație să fie reevaluată. Mă cutremură să văd insensibilitatea celor care neagă astăzi realitatea”,
a declarat președintele ANPC, Horia Constantinescu.

Citește și: Băncile, obligate să recalculeze ratele

Cei 8 operatori economici sancționați sunt: EXIM Bank, Procredit Bank, Intesa Sanpaolo, Techventures Bank (fosta Bancă Comercială Feroviară), Libra Bank, CEC Bank, Garanti Bank, Vista Bank
„Pentru a putea restabili echilibrul contractual, pe lângă sancțiunea contravențională, respectiv opt

amenzi în valoare de 400.000 lei, comisarii ANPC au propus măsura de emitere a unor noi grafice de rambursare, atât pentru creditele aflate în curs, cât şi pentru cele viitoare, unde principalul creditului datorat să fie achitat de către consumatori în rate egale, pe întreaga perioadă de creditare, în raport cu dobânda aferentă creditului.

Citește și: VIDEO- Inteligența artificială câștigă tot mai mult teren. Care sunt locurile de muncă cele mai sigure pentru moment

Aplicând această măsură, consumatorii medii pot beneficia de egalitatea dintre părţile contractului, dar se şi asigură echilibrul contractual, astfel încât consumatorii să ia o decizie de tranzacționare în cunoştinţă de cauză şi de a anticipa orice cost sau metoda de calcul înșelător”, a mai precizat ANPC.

Citește și: Curs valutar BNR 25 mai 2023: La ce cotație a ajuns euro joi? Noile valori pentru principalele valute, afișate de BNR


Editor web

„Sunt aici ca să-ți transmit informația în timp real” - Relatează adevărul și duce mai departe tehnicile învățate în cadrul Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, Universitatea din București. Cu trei ani de licență și doi ani de master, plus experiența acumulată în presă, se declară o adevărată jurnalistă.

„Asta mi-am dorit să fac dintotdeauna. Sunt o persoană cu bun simț, iubesc ceea ce fac, iubesc oamenii, animalele, natura și lucrurile frumoase. Ca un jurnalist adevărat, citesc și sunt preocupat de dezvoltarea personală. Sunt aici pentru mine, pentru tine, pentru voi, pentru a face ca lucrurile să funcționeze cum trebuie în țara noastră"

Georgiana Balaban ocupă funcția de traffic manager.

Îți Recomandăm Și...
Parteneri