Cum a contribuit "aurul verde" la aparitia statiunii montane Busteni

Povestea statiunii Busteni este strans legata de Fabrica de Hartie "C&S Schiel, Succesorii-Busteni" deschisa de fratii Carol si Samuel Schiel, doi tineri investitori care au vazut in anul 1882 potentialul economic al "aurului verde" din muntii Romaniei.

A.S., luni 25 iulie 2016 , 15:39

DISTRIBUIE
acest articol
DIMENSIUNE
TEXT ARTICOL
Aa - Aa+

 

Comenzile din ce in ce mai mari de celuloza si hartie primite de fabrica i-au facut pe cei doi investitori sa arendeze importante parcele din padurile ce se intindeau pe pantele muntilor din zona.
Amploarea pe care a capatat-o activitatea Fabricii de Hartie a contribuit la dezvoltarea industriala a zonei si la deschiderea in anul 1891 a fabricii de cherestea si chibrituri de la Azuga, cunoscuta sub denumirea de "Ferestraul de la Retivoiu".
Pentru ca in zona era nevoie de un mijloc de transport al lemnului adecvat, in anul 1984 a luat nastere prima calea cale ferata  forestiera de pe Valea Prahovei. Vagoanele incarcate cu busteni erau initial remorcate cu locomotive cu abur importate din Germania si Austria.
Fratii Schiel au decis schimbarea modului de tractiune a trenurilor si in anul 1899 localnicii Busteniului au asistat uimiti la sosirea unui vehicul nemaintalnit in Romania in acele timpuri si anume prima locomotiva electrica, comandata la uzinele germane Orenstein& Koppel-Berlin. Acesta locomotiva a atras ca un magnet fotofrafii inceputului de secol XX.
In anul 1904 Busteniul era un centru industrial in continua dezvoltare, tot mai multe parcele de paduri erau arendate.
In locul vechii "mori de lemn" din Valea Jepilor a fost contruita o fabrica de celuloza, iar incepand cu anul 1907 a fost deschis un nou sistem feroviar forestier, iar un funicular ce strabatea versantul abrupt al Muntilor Buge a inceput sa functioneze in zona.
Alte doua locomotive electrice au fost aduse pentru a tracta trenurile din Busteni, scrie Historia.ro.
Treptat insa fondul forestier din zona a fost epuizat, iar funicularul si calea ferata au fost abandonate in anul 1966.
Cinsprezece ani mai tarziu, fabrica de celuloza si cea de hartie au fost inchise.
Astazi, sinele caii ferate si vagoanele care altadata transportau lemnul au ajuns la fier vechi.
Halele dezafectate ale fabricii de celuloza nu mai amintesc cu nimic oamenilor ca prin aceste locuri trecea odata "aurul verde" al Muntilor Bucegi.

Comenzile din ce in ce mai mari de celuloza si hartie primite de fabrica i-au facut pe cei doi investitori sa arendeze importante parcele din padurile ce se intindeau pe pantele muntilor din zona.

Amploarea pe care a capatat-o activitatea Fabricii de Hartie a contribuit la dezvoltarea industriala a zonei si la deschiderea in anul 1891 a fabricii de cherestea si

chibrituri de la Azuga, cunoscuta sub denumirea de "Ferestraul de la Retivoiu".

Pentru ca in zona era nevoie de un mijloc de transport al lemnului adecvat, in anul 1984 a luat nastere prima calea cale ferata  forestiera de pe Valea Prahovei.

 

Vagoanele incarcate cu busteni erau initial remorcate cu locomotive cu abur importate din Germania si Austria.

Fratii Schiel au decis schimbarea modului de tractiune a trenurilor si in anul 1899 localnicii Busteniului au asistat uimiti la sosirea unui vehicul nemaintalnit in Romania in acele timpuri si anume prima locomotiva electrica, comandata la uzinele germane Orenstein& Koppel-Berlin.

Acesta locomotiva a atras ca un magnet fotografii inceputului de secol XX.

In anul 1904 Busteniul era un centru industrial in continua dezvoltare, tot mai multe parcele de paduri erau arendate.

In locul vechii "mori de lemn" din Valea Jepilor a fost contruita o fabrica de celuloza, iar incepand cu anul 1907 a fost deschis un nou sistem feroviar forestier, iar un funicular ce strabatea versantul abrupt al Muntilor Bucegi a inceput sa functioneze in zona.

Alte doua locomotive electrice au fost aduse pentru a tracta trenurile din Busteni, scrie Historia.ro.

Treptat insa fondul forestier din zona a fost epuizat, iar funicularul si calea ferata au fost abandonate in anul 1966.

Cinsprezece ani mai tarziu, fabrica de celuloza si cea de hartie au fost inchise.

Astazi, sinele caii ferate si vagoanele care altadata transportau lemnul au ajuns la fier vechi.

Halele dezafectate ale fabricii de celuloza nu mai amintesc cu nimic oamenilor ca prin aceste locuri trecea odata "aurul verde" al Muntilor Bucegi.

 


Abonează-te pe

Partenerii nostri
kanald.ro
Raed Arafat, decizie de ultimă oră! Ce ordin intră în aplicare de astăzi? Raed Arafat, decizie de ultimă oră! Ce ordin intră în aplicare de astăzi?
spotmedia.ro
Dan Dungaciu: Nimănui nu-i trece prin minte să înceapă un război, cu atât mai puțin la... Dan Dungaciu: Nimănui nu-i trece prin minte să înceapă un război, cu atât mai puțin la Marea Neagră
spotmedia.ro
USR-PLUS îl preferă pe Ludovic Orban? Miuța din curtea școlii USR-PLUS îl preferă pe Ludovic Orban? Miuța din curtea școlii
b1.ro
Liviu Dragnea, ELIBERAT din închisoare? Vestea pe care o aștepta fostul șef al PSD Liviu Dragnea, ELIBERAT din închisoare? Vestea pe care o aștepta fostul șef al PSD
infoactual.ro
Horoscop Nostradamus: SINGURA zodie protejată de Univers Horoscop Nostradamus: SINGURA zodie protejată de Univers
infoactual.ro
Nostradamus a prezis. Schimbări zguduitoare pentru toată planeta! Viitorul pare... Nostradamus a prezis. Schimbări zguduitoare pentru toată planeta! Viitorul pare înfricoșător
Clipul zilei pe stirilekanald.ro:
Te-ar putea interesa si