Ministrul Educației consideră protestul profesorilor din Capitală nerealist, având în vedere contextul economic actual din România.
Daniel David spune că principalul său interes pentru ziua de luni a fost ca școlile să nu fie închise. În același timp le-a transmis și un mesaj sindicaliștilor care își exprimă nemulțumirile în stradă.
„Pe mine ce m-a interesat în această zi, vă spun foarte sincer ca ministru, a fost ca în prima zi de şcoală să avem copii în şcoli, să nu fie şcolile închise, cu sau fără festivităţi. Majoritatea în ţară au ales să aibă festivităţi, dar nu festivitatea era elementul principal, mai ales într-o situaţie de criză fiscal-bugetară, şi acest lucru s-a întâmplat, copiii au fost în şcoli. Trebuie să spun că, într-un fel, este în regulă şi că sindicatele au găsit o formulă să-şi exprime nemulţumirile în forma acestui protest, fără să interfereze însă cu primirea copiilor în şcoli”,
Daniel David, mesaj pentru profesori: „Să fie realişti şi înţelepţi”
Ministrul Educației i-a îndemnat pe profesori să fie „realiști și înțelepți” în această perioadă.
„Am auzit solicitările lor şi este complet nerealist să te aştepţi că, în această perioadă, se vor întâmpla modificări în legea fiscal-bugetară sau că premierul îşi va da demisia sau că guvernul va cădea, pentru că România trebuie să treacă încă prin două hopuri mari, evaluarea Moody's din septembrie şi evaluarea Comisiei Europene din octombrie şi este nevoie de stabilitate. De asemenea, îndrăznesc să spun că este neînţelept, ca să nu sunt poate neinspirat, să soliciţi demisia ministrului care totuşi a filtrat măsurile fiscal-bugetare prin grile educaţionale, care a reuşit astfel să asigure salariile şi bursele până
David i-a îndemnat pe sindicaliști să înțeleagă că România se află într-un context economic foarte dificil, într-o criză „fiscal bugetară”, așa că măsurile luate de guvern nu ar putea să fie evitate.
„Educaţia nu mai are ce să dea, de acum trebuie să crească.
Eu am încrederea că dacă un profesor merge la ore nu are cum să nu-şi facă activitatea, pentru care este plătit şi, dincolo de plată, este un act de moralitate, intrând în sala de clasă, să-ţi faci lecţia, să interacţionezi cu copiii.(...) Nemulţumirea s-a auzit, întrebarea este ce facem cu ea, iar invitaţia mea rămâne, aşa cum am făcut-o înainte, pentru a construi, pentru viitor, începând cu bugetul, reformele pe care le dorim şi atenuarea acestor măsuri începând de anul viitor”, a precizat David.
Daniel David nu participă la întâlnirea dintre profesori și Nicușor Dan
Daniel David a precizat că nu ia parte la întâlnirea care are loc luni între Nicușor Dan și profesorii care protestează. Acesta a punctat faptul că este „întrevederea preşedintelui”, dar şi că „poate” este bine ca liderii de sindicat să se întâlnească cu mai multe structuri.
„Copiii trebuie să meargă la şcoală, profesorii o să-şi facă datoria. Nemulţumirile le vedem, ele nu apar pur şi simplu din nimic, ci dintr-o situaţie de criză fiscal-bugetară, nu din normalitate sau că cineva ar fi dorit aceste măsuri. Iar preşedintele, după ce va avea întâlnirea cu profesorii, va decide ce va dori să comunice guvernului sau ministrului direct. Mă aştept şi eu să văd care vor fi concluziile după întâlnire şi nu cred că trebuia nici eu, şi nici premierul să fim acolo, în condiţiile în care mesajul către ministru a fost transmis prin proteste pe parcursul mai multor zile, iar astăzi către guvern în Piaţa Victoriei. Acum este discuţia preşedintelui cu sindicaliștii”, a mai spus Daniel David.
Ministrul a mai punctat faptul că, din punctul său de vedere, în acest moment nu este posibilă modificarea legii fiscal-bugetare.
„Dincolo de catastrofele prezentate mereu şi de sindicalişti şi de diversi experţi, toate măsurile care au fost luate de către mine ca ministru, au fost filtrate de componenta educaţională. Orice măsură pe care am luat-o o regăsiţi într-una dintre ţările de Uniunii Europene şi într-una dintre ţările vestice, la care de obicei ne raportăm ca reper. Nu reprezintă totdeauna cele mai bune practici europene, modelul ideal pe care am vrea să mergem, dar indiferent ce auziţi, n-am ieşit din nişte repere europene. Sistemul oricum nu funcţiona foarte bine. Dacă aveam o situaţie de normalitate, ar fi trebuit să începem reforme de regîndire a sistemului. Miza mare este cum reducem cheltuielile nu pentru educaţie, ci pentru ţară, fiindcă ţara nu mai are bani şi intră într-o situaţie de criză fiscal-bugetară, iar după aceea, pentru această stabilizare, să gândim aceste reforme, unde îi invit pe oamenii educaţiei să gândim aceste lucruri împreună”, a mai declarat ministrul Educaţiei.