Operatiunea de mutare a Tezaurului Romaniei de la Tismana la Bucuresti a fost extrem de dificila. O masina cu aur s-a rasturnat, iar satenii au fost cei care au carat casetele pline cu aur
Tezaurul Romaniei a fost ascuns in pestera de langa Manastirea Tismana din toamana anului 1944, atunci cand sovieticii se pregateau sa intre in tara, pana in 1947, atunci cand Tezaurul trebuia folosit pentru plata pagubelor de razboi. Operatiunea de recuperare si de aducere a acestuia de la Tismana inapoi la Bucuresti a fost extrem de complicata.
Banca Nationala a Romaniei s-a ocupat de transport. Două detaşamente de militari, denumite „Gorj“ şi „Dolj“, care erau formate din militari din Târgu Jiu şi Craiova, înarmaţi cu mitraliere, au fost pregătite pentru a participa la operaţiune.
Dupa ce pestera in care se afla Tezaurul a fost inundata, iar transportul a fost ingreunat de zapada, masina cu aur s-a rasturnat in localitatea Peştişani.
„O maşină încărcată cu aur s-a răsturnat în localitatea Peştişani, din cauza drumului acoperit cu zăpadă. „În satul Peştişani. la o distanţă de 25 kilometri de Târgu Jiu, o maşină Skoda s-a răsturnat la ieşirea după podul din capul satului.
Din fericire, însoţitorii s-au ales numai cu uşoare contuziuni.(...) Casetele au scăpat intacte fiind transportate cu ajutorul sătenilor din sat la primăria comunei, unde au rămas sub o pază puternică. O a treia maşină Skoda pe care se făcuse transbordarea încărcăturii în satul Tismana a derapat, rămânând în şanţ în satul Brădiceni, la o distanţă de 20 kilometri de Târgu Jiu. Castele au rămas în maşină sub pază, restul convoiului continuându-şi drumul.
A patra maşină Skoda a suferit o pană la motor şi a rămas pe şosea “, se arată în raportul BNR, potrivit Adevarul.
Intreaga operatiune de mutare a Tezaurului la Bucuresti a durat 11 zile si au fost facute trei transporturi pe calea ferata, transportand in total 3876 de casete cu 195.000 de kilograme de aur.