Piata de energie electrica, complet liberalizata, ignorata de consumatori. Reporterii Kanal D va explica ce consecinte are acest fapt

I. I., marți 09 ianuarie 2018 , 19:58

DISTRIBUIE
acest articol
DIMENSIUNE
TEXT ARTICOL
Aa - Aa+

Reporter Kanal D: "Ce ne facem fara lumina? Nu, nu trebuie sa luam lucrurile in tragic. Dar nici nu strica sa ne informam in privinta facturilor noastre. Tocmai asta ne-am propus astazi. Sa … luminam tot ce tine de aceasta problema!"

In acest moment, un consumator casnic poate obtine un tarif mai mic chiar cu 27 la suta pentru energia electrica facturata nediferentiat, spre exemplu, luna de luna. Suna foarte bine, dar trebuie sa analizam atent orice oferta. Pornim de la cifrele oficiale, pentru a vedea cum stam pe piata concurentiala.

Reporter Kanal D: "Ce vedeti in acester momente pe ecran numarul clientilor casnici de energie electrica alimentati concurential. Sunt cifre oficiale de la ANRE. Peste 723 de mii."

Tinand cont ca in Romania sunt peste 7,4 milioane de gospodarii, numarul clientilor care au optat pentru schimbarea furnizorului de energie electrica este destul de mic. Asadar, a  gresit majoritatea romanilor? Analizam problema din toate perspectivele.

In primul rand trebuie sa intelegem cum functioneaza piata. Inainte de liberalizare, consumatorii erau obligati prin lege sa achizitioneze energia electrica de la furnizori de ultima instanta. Dupa liberalizare au aparut si furnizorii concurentiali, asa ca fiecare consumator este liber sa aleaga. Daca vreti, e ca la hypermarket.

Fiecare hotaraste in ce magazine intra, la ce raion se opreste si ce are de gand sa cumpere. Dar, de ce ar vrea cineva sa-si schimbe furnziorul de energie electrica?

Reporter Kanal D: Si nici nu e greu sa facem calcule. Pe pagina de internet a Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei, anre.ro, exista un comparator de preturi. Introducem datele  privind consumul si gasim o lista lunga de furnizori concurentiali si detalii despre tarife, in functie de fiecare situatie in parte. 

Asadar, se poate mai ieftin, dar si mai scump, raportat la furnizorul de ultima instanta.

Ce se intampla cu romanii care au ramas la furnizorul de ultima instanta? Tariful poate fi diferit, in functie de perioada.

Acesti consumatori pot plati in lunile de iarna tarife mai mici pentru ca raportarea se face la trimestrul anterior. Asta e partea buna! Insa facturile pot creste in primavara, cand si perioada de raportare se schimba.

Cei care au ales un furnizor concurential au tariful stipulat negru pe alb in contract.

Dar ce se intampla cand contractul expira? Si tarifele pot creste in acel moment. Unii furnizori pot oferi tarife scazute la inceput, din dorinta de a atrage cat mai multi clienti si le pot majora ulterior, dupa expirarea contractului.

Asadar, lucurile nu trebuie privite prea simplu. Analizati oferta, dar verificati si alte detalii, precum modalitatile de plata, durata contractului si conditiile in care acesta poate inceta.

Reporter Kanal D: "Nu dati foarte mare importanta facturii de enrgeie electrica?"+++"Ar trebuie, pentru ca fiecare economie este importanta."

Sa luam exemplul unei facturi medii de energie electrica. Sa spunem 50 de lei. Cat puteti economisi daca alegeti cel mai ieftin tarif din acest moment?

- "5 - 6 lei!"

Ceva mai mult…

- "5, poate 10 lei."

De fapt, cam 13 lei. Nu e o suma uriasa, dar luna de luna se aduna.

Sa presupunem ca avem de gand sa optam pentru schimbarea furnizorului.

Reporter Kanal D: Bun. Care e procedura? Primul pas l-am discutat deja. Comparam ofertele!

Apoi trebuie sa completam o cerere de incetare a contractului actual. Mai e nevoie de actul de proprietate, o copie dupa cartea de identitate si o declaratie pe propria raspundere ca in spatiul respectiv se desfasoara doar activitati casnice.

Dupa adunarea actelor, noul furnizor de energie se poate ocupa de toate demersurile pentru schimbare.

Trebuie sa stiti ca procesul este gratuit. Orice taxe suplimentare sunt interzise, iar in casa dumneavoastra nu se petrece nicio schimbare de ordin tehnic.

De asemenea, in termen de cel mult 42 de zile de la incetarea contractului, furnizorul este obligat sa trimita clientului factura cu decontul final!

Pe site-ul anre.ro gasim si un numar de telefon gratuit unde consumatorii pot obtine informatii suplimentare.
Ne-am pus in pielea unui consummator care incearca sa obtina mai multe detalii, dar am dat numai de tonul ocupat. Am incercat de mai multe ori, de pe telefoane diferite, in interval de mai bine de o ora.

Si ne vedem nevoiti sa terminam cu o noua veste proasta. Si gazele naturale se scumpesc chiar din aceasta saptamana. Iar stirile de acest fel pot aparea tot mai des. Tocmai din acest motiv este foarte important sa analizam fiecare cheltuiala si sa stim de unde mai putem economisi cate putin.

Reporter Kanal D: "Asadar, fiecare leu e important, deci nu uitati regula de baza: aveti mare grija de banii dumneavoastra!"
 

Clipul zilei pe STIRILEKANALD.RO:
Te-ar putea interesa si