Ipoteze șoc se conturează în urma catastrofei aviatice din India, în care au pierit peste 240 de oameni.
Nu e exclus ca piloții să nu fi avut pregătire în aviație. Imaginile cu avionul înainte de prăbușire sugerează o eroare de la manșă, însă e posibil și ca aeronava să fi avut probleme tehnice. Între timp, internetul a fost inundat cu filmări sfâșietoare făcute de pasageri înainte de se îmbarca în zborul morții.
Imediat după ce aeronava a decolat, la ora 13:38, camerele de supraveghere au surprins momentul fatidic.
Inițial, autoritățile anunță că niciunul dintre cei 242 de oameni aflați la bord nu a supraviețuit, iar asta pentru că rămășițele avionului vorbesc de la sine. Apoi, când nimeni nu mai credea într-un miracol, un cetățean britanic de origine indiană s-a ridicat pe propriile picioare de la locul tragediei. Cu o cămașă pătată de sânge, vizibil în stare de șoc, acesta spune că a luat-o la fugă atunci când a văzut cadavrele din jurul său.
Avea încă telefonul în mână, dar și biletul de îmbarcare atunci când se îndrepta singur spre ambulanță. A stat pe locul 11A. Se afla însă avion și cu fratele său care nu a supraviețuit.
Experții spun că a fost, într-adevăr, vorba de o minune. Locul pe care supraviețuitorul și era așezat nu a avut nicio legătură cu faptul că e încă în viață.
„Toată lumea acum o să dea buluc acolo să stăm, numai că vreau să vă spun următor: a fost un noroc. Dacă avionul cădea pe coadă, dacă se ducea pe o aripă și așa mai departe... sunt atâtea exemple... n-avea nicio valabilitate.”, spun experții.
În urma tragediei, rămân nu doar poveștile sutelor de victime, dar și o mulțime de semne de întrebare legate de posibila cauză a catastrofei.
„Din cauza super computerizării, super automatizării avioanelor, standardul de pregătire, de mai ales de acțiune manuală, de control manual a avionului, a scăzut. Dacă dați o căutare cu „Inidan Pilots Fake Licences” o să găsiți o sumedenie de articole în care, într-adevăr, autoritate aeronautică au găsit foarte mulți piloți cu licențe false.”,
Până când vor fi analizate cele două cutii negre ale avionului, experții conturează propriile ipoteze pe baza imaginilor.
„O greșeală crasă și fatală, evident de pilotaj, în sensul că- după desprindere, în loc să fie băgat trenul de aterizare, după cum reiese din imagini, trenul a fost lăsat afară și s-au băgat flasurile. Aripa avionului- se vede că este fără flaps.”, a spus Cezar Osiceanu, pilot TAROM.
Comenzile celor două sisteme ale avionului nu pot fi confundate, ceea ce face cu atât mai bizar modul în care a fost manevrată aeronava.
„Maneta trenului de aterizare este pe panoul din față, ca să-l vadă amândoi, să poată să-l folosească amândoi, iarmaneta flapsului se află pe pupitrul central.”, a mai spus Cezar Osiceanu, pilot TAROM.
Posibilele lacune în pregătirea piloților ar putea fi explicate de criza personalului aviatic la nivel global. Datele arată că, anual, e nevoie de o 100 000 de piloți ca să-i înlocuiască pe cei ce se pensionează și ca să țină pasul cu expansiunea aviației, însă școlile din întreaga lume produc doar 10% din necesar. Astfel, companiile aeriene sunt nevoite uneori să apeleze la începători.
„Sunt, totuși, voci care iau în calcul o problemă tehnică a avionului. Comandantul de bord, când a luat legătura cu organele de trafic și a dat semnalul de pericol, a spus că pierde puterea la motoare.”, spun experții.
Totodată, o înregistrare făcută de unul dintre pasageri înainte de decolare arată că aeronava ar fi avut probleme cu aerul condiționat și instalația electrică.
Cert e că incidentul tragic ridică noi îngrijorări legate de aeronavele Boeing implicate de-a lungul timpului în mai multe accidente aviatice.
Momentan, o singură cutie neagră a fost găsită în rămășițele avionului, ceea ce arată cât de tare a fost distrus fuselajul în urma impactului și a exploziei. Specialiștii spun că analiza înregistrărilor de pe aceste aparate poate dura chiar și câțiva ani.