"Tatal Nostru", intelesurile ascunse ale rugaciunii. Ce inseamna "Vie imparatia Ta" si de ce Ii cerem Domnului "paine"?

Rugaciunea Tatal nostru este o rugaciune pe care Domnul Iisus a folosit-o pentru a-i invata pe ucenicii Sai cum sa se roage, asa cum este descris in Matei 6:9-13 si Luca 11:2-4. Matei 6:9-13 spune astfel: “Iata dar cum trebuie sa va rugati: „Tatal nostru care esti in ceruri! Sfinteasca-se Numele Tau; vie imparatia Ta; faca-se voia Ta, precum in cer si pe pamant. Painea noastra cea de toate zilele da-ne-o noua astazi; si ne iarta noua greselile noastre, precum si noi iertam gresitilor nostri; si nu ne duce in ispita, ci izbaveste-ne de cel rau. Caci a Ta este imparatia si puterea si slava in veci. Amin!”.

A.S., luni 25 septembrie 2017 , 12:04

DISTRIBUIE
acest articol
DIMENSIUNE
TEXT ARTICOL
Aa - Aa+

Rugaciunea Tatal nostru trebuie sa fie inteleasa ca un exemplu, un fel de a invata cum sa ne rugam. Rugaciunea Tatal nostru ne invata sa ne rugam. Ne ofera “ingredientele” care ar trebui sa compuna o rugaciune. Iata cum face acest lucru. “Tatal nostru care esti in ceruri” ne invata cui sa Ii adresam rugaciunile noastre, adica Tatalui.

“Sfinteasca-se Numele Tau” ne spune ca ne inchinam lui Dumnezeu si sa Ii dam glorie si lauda pentru ceea ce este El. Expresia “vie imparatia Ta; faca-se voia Ta precum in cer asa si pe pamant” reprezinta o reamintire asupra faptului ca noi ne rugam pentru implinirea planului lui Dumnezeu pentru vietile noastre si pentru aceasta lume si nu pentru implinirea planurilor noastre. Noi suntem chemati sa ne rugam pentru voia lui Dumnezeu si nu pentru dorintele noastre. Suntem incurajati de asemenea sa Ii cerem lui Dumnezeu lucrurile necesare prin expresia

“Piinea noastra cea de toate zilele da-ne-o noua astazi”. “Ne iarta noua greselile noastre, precum si noi iertam gresitilor nostri” ne aminteste ca trebuie sa ne marturisim pacatele inaintea lui Dumnezeu sa nu le mai facem, precum si ca trebuie sa iertam pe ceilalti la fel cum Dumnezeu ne-a iertat pe noi. Concluzia rugaciunii Tatal nostru “si nu ne duce in ispita, ci izbaveste-ne de cel rau” este o cerere de ajutor din partea lui Dumnezeu pentru a fi victoriosi in lupta cu pacatul si pentru a fi protejati de atacurile celui rau.

Preotul Jean Ion spune ca Rugaciunea Domneasca are trei parti: chemarea, cererile si incheierea. "Chemarea o reprezinta invocatia: „Tatal nostru, Care esti in ceruri”. In Sfanta Scriptura sunt mii de rugaciuni, dar nu aflam nici una care sa-L numeasca pe Dumnezeu Tata. Copilul numeste tata pe cel caruia ii datoreaza viata, iar noi numim Tata pe Dumnezeu, fiindca El este Facatorul nostru (Deut. 32, 6).

Dumnezeu vrea sa fie iubit, de aceea ingaduie sa fie numit Tata. Zicem „Tatal nostru”, nu „Tatal meu”, pentru ca noi toti suntem frati si ne rugam unii pentru altii. Cuvantul „nostru” netezeste toate nepotrivirile si deosebirile de stare si de avere si face, deopotriva, pe cel sarac la fel cu cel bogat, pe cel bolnav la fel cu cel sanatos si pe cel supus la fel cu cel ce stapaneste", sustine parintele.   

Cum sunt explicate cererile de catre Biserica Ortodoxa   Cuvintele "Vie imparatia Ta" nu sunt legate de ideea de viata, ci mai degraba crestinul se roaga sa fie facut mostenitor al imparatiei lui Dumnezeu.    "O alta rugaciune este: „Painea noastra cea spre fiinta da-ne-o noua, astazi”. Adica, da-ne tot ce ne trebuie pentru intretinerea vietii trupesti si sufletesti. Aceasta cerere este liantul dintre cele trei cereri de mai inainte, privitoare la marirea, imparatia si voia Tatalui ceresc, de celelalte patru, care urmeaza si care ne privesc pe noi.    Painea este  hrana cea mai trebuincioasa; iar in cuvantul paine se cuprind toate cele trebuitoare ca sa ne pastram viata noastra in lumea aceasta; atat in ce priveste hrana, cat si alte lucruri de care avem nevoie ca sa traim.

Prin „painea” pe care o cerem in Rugaciunea Domneasca trebuie sa intelegem nu numai painea cea trupeasca, ci si cea sufleteasca, adica cunoasterea si intelegerea Evangheliei, si Sfanta Euharistie, adica impartasirea cu Sfantul Trup si Sange al Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos.    “Painea noastra cea de toate zilele” sau „painea noastra cea spre fiinta”? Indiferent de traducerea pe care o alegem, „painea” pe care o cerem Tatalui trebuie inteleasa atat in sensul ei material, cat si spiritual", explica parintele Jean Ion de la Biserica "Sfantul Vasile cel Mare" din Constanta.   O cerere care este greu de inteles pentru un crestin este cea de-a sasea - „Si nu ne duce pe noi in ispita”.   Parintele Jean Ion spune ca nu Dumnezeu este cel care sta in spatele omului si il impinge pe om spre tentatia de a face rau.    "Textul trebuie inteles si nu ne aduce in situatia de a fi tentati sa facem raul, sau: nu ne lasa sa ne apropiem de incercarea grea.

Noi stim ca tentatia vine de la diavolul, ca el e inselator (i se spune chiar Ispititorul) care nu ar avea nici o putere asupra noastra, atata timp cat noi nu i-am permite insa, slabi fiind, putem lesne cadea, si tocmai de aceea Il rugam pe Dumnezeu sa nu ne lase singuri.   Ispita in sine nu este pacat; invoirea cu ispita este pacat. Dumnezeu nu ispiteste pe nimeni; ci fiecare este ispitit de propria sa pofta atunci cand e tras si momit de ea. In nici un caz ea nu poate avea sensul de: nu ne duce pe noi in (sau la) pacat, ci: nu ne duce (lasa) pe noi in incercare."   In incheiere ne aratam nadejdea ca vom primi cele pentru care ne-am rugat.  „Ca a Ta este imparatia si puterea si slava in veci”.

"Cuvantul „Amin” cu care se termina Rugaciunea Domneasca e un vechi cuvant evreiesc, si care inseamna: “Asa sa fie”, “Toate sa se faca dupa cum ne-am rugat”.  

Similitudinile dintre rugaciunea ortodoxa si cea catolica  

Preotul Serban Tarciziu-Hristofor este lector doctor la Facultatea de Teologie Romano-Catolica din cadrul Universitatii Bucuresti. El spune ca semnificatia rugaciunii este aceeasi pentru toti crestinii. "In fond, toti crestinii ne referim la aceleasi Evanghelii care ne invata, printre altele, de ce trebuie sa ne rugam si cum trebuie sa o facem. Astfel, potrivit evangheliei sfantului Luca 11,1-5, Isus se afla intr-un loc oarecare si se ruga. Cand a terminat, unul dintre discipolii sai i-a spus: „Doamne, invata-ne sa ne rugam asa cum Ioan i-a invatat pe discipolii lui”, a declarat parintele.

Sursa: Adevarul; qotquestions.org
 

Clipul zilei pe stirilekanald.ro:
Te-ar putea interesa si