Mulți oameni care țin postul religios îl confundă cu dieta și se îngrașă, iar cântarul dovedește asta. Mâncăm mult și des pentru că nu ne săturăm fără carne, și nu e singura greșeală pe care o facem. Ce alimente ne îngrașă în post, dar și ce putem mânca în cantități mai mari, aflăm astăzi de la nutriționistul Anca Alungulesei.

Bună dimineața și bine ai revenit la noi, a transmis Simona Pătruleasa.

Exemple de meniuri în post

Anca Alungulesei: Mulțumesc pentru invitație!

Așadar postul nu înseamnă dietă. Ce anume ne îngrașă în aceste săptămâni de post?

Anca Alungulesei: Așa este, practica arată că de ce riscăm de fapt să ne îngrășăm? Riscăm să mâncăm mult mai mult decât avem nevoie. De ce? Pentru că se instalează mult mai greu senzația de sațietate, din cauza faptului că facem anumite greșeli și anume lipsa proteinei de origine animală, duce corpul într-o stare de înfometare, practic nu ne săturăm avem un apetit mult crescut și o senzație de sațietate scăzută.

Simona: Deci primul lucru pe care e nevoie să luăm în considerare atunci când suntem în post, să nu lipsească proteina de origine vegetală de la nicio masă principală.

Anca Alungulesei: Da, pentru că riscul este să ne ducem către o altă categorie alimentară și anume carbohidrați și ajungem să suplimentăm foarte mult cu carbohidrați, cum ar fi pâine, paste, pizza, deci toată paleta aceasta orez, cartofi, deci în post se consumă cantități foarte mari din aceste alimente și atunci evident că corpul se va mări, corpul se va îngrășa.

Simona: Pentru că avem nevoie de pâine pentru orice pentru zacuscă, pentru salata de vinete, mâncăm exagerat.

Anca Alungulesei: Și mai este un mai este un fenomen psihologic care se petrece de fapt. Pentru că uite eu am ca identificat două categorii de persoane din practică care țin post religios pentru că cred în ceea ce reprezintă postul pentru purificarea aceasta, nu doar fizică, ci mai ales spirituală emoțională și conexiunea cu Dumnezeu, dar sunt persoane care abia așteaptă să vină postul, ca să nu mai consume anumite alimente, în speranța că vor slăbi majoritatea se îngrașă așa cum spuneam mai devreme. Deci postul este conectarea aceasta cu sufletul și cu spiritul nostrum, nu este despre a ține dietă da, adică dietă poți să ți în restul anului.

Postul e nevoie să faci o curățenie în organism, pentru că eu consider că Dumnezeu a lăsat postul nu ca să ne pedepsească, că n avem voie să mâncăm carne sau alte produse și ca să-i dăm timp corpului să se purifice. De ce? Pentru că singur nu prea putem și atunci să profităm de perioada aceasta a postului, să ne conectăm cu esența lui, dar întorcându-ne la mâncare uite avem aici pregătit câteva meniuri, câteva meniuri.

Dovelecei umpluți, tot în categoria aceasta am putea avea și sărmăluțe de post ce văd eu în această rețetă și ce e foarte evident e orezul, deci dacă consumăm orez în fiecare zi sau la fiecare masă nu știu, o rețetă care conține orez, el fiind mai sățios, există riscul să ne îngrășăm.

Dacă totuși vrem să consumăm orez, ca să nu-l excludem să alegem varianta de orez integral sau orez brun sau varianta de pseudo cereale și aici avem mei, chi noua.

Deci sunt aceste pseudocereale, care au o concentrație mare de proteină și mult mai puțini carbohidrați. Da, deci aș păstra dovlecei, doar că aș înlocui realmente, aș înlocui orezul cu ciuperci, sursă de proteină, ce mai avem avem,  orez, dar mâncarea de prune cu orez.
Eu nu sunt mare fan pentru că eu vin din Piatra Neamț și acolo nu prea se mănâncă dulci, nu se amestecă dulce cu sărat, dar știu că sunt sunt oameni cărora le place nu este o combinație tocmai fericită pentru că prunele aduc o cantitate semnificativă de carbohidrați, adică de zaharuri și orezul de asemenea.

Citeste si: Bebe la 1 luna – dezvoltarea bebelusului si sfaturi pentru parinti- catena.ro

Citeste si: Andrei Versace a sunat la Ambulanță, înainte să fie găsit mort în casă: "A avut niște..."- wowbiz.ro

Da, deci aș păstra acest fel de mâncare nu știu să-l consume o singură dată în post, dar nu cu frecvență, ca pe un dulce de exact da ca pe un dulce, ca pe un răsfăț. Varza călită minunat, da deci varza sub orice fel de formă că e călită, că este în sărmăluțe sau că este crupă sau murată este minunată, pentru organismul este sursă de probiotice, hrănește bacteriile intestinale, deci varză cât mai multă. Mâncărică de fasole este o sursă excelentă de proteină dar să ținem cont că și fasolele boabe
Conțin sursă de carbohidrați, adică o cantitate semnificativă de zaharuri.

Ce aș mai menționa eu la fasole, să fim atenți la felul în care sunt gătite fasolele, pentru că sunt foarte multe persoane care se simt balonate, după ce consumă fasolele.

Trebuie să fie fierte, destul de mult dacă le punem și la hidratat, înainte ar fi minunat și apa de mai multe ori schimbă deci apa de la fiert.
Da, aș adăuga și o murătură aici.

Cartof, cartoful reprezintă baza, baza realmente este baza cel puțin la noi în România, atunci când vine vorba despre a ține post facem ce facem și tot la cartofi ajungem.

Cantitatea de amidon din cartofi este cea care de fapt ne îngrașă evident contează foarte mult și felul în care este preparat acest cartof aici fiind copt aș spune că este mult mai avantajos pentru siluetă, decât dacă îl prăjim decât dacă îl prăjim, da, deci la fel și cu cartoful mai răruț, că e mai drăguț, adică să nu ne punem toate bazele în mâncarea de cartofi, atunci când vine vorba de a ține post.

Deci nici mâncarea de cartofi nu ar fi atât de indicate. o frecvență foarte mare o dată, de maxim de două ori pe săptămână. Este mai mult decât suficient. Evident contează și ce facem în restul timpului, adică ce alte alimente aducem în dietă.
Aș face mențiunea că dacă totuși ne dorim să consumăm cartofi, cum este acest cartofi să optăm către cartofi rece versus abia scos din cuptor, pentru că în momentul în care consumăm cartofii reci, ca și pastele, se produce o chimie în organism care nu crește atât de mult indicele glicemic, deci există varianta să nu ne îngrășăm așa de tare.

Simona: Ce legume putem consuma fără limită?

Anca Alungulesei: Legume fără limită în special frunzele verzi, deci orice tip de salată pe bază de frunze verzi pentru că încă mai e vremea, nu e așa de călduroasă și sunt convinsă că mai sunt persoane care au acasă murături. Să optăm cât mai mult pentru murături la fiecare masă ar fi minunat ca și adaos la felul principal de mâncare. Dacă trecem deja pe legume de primăvară, salată verde, spanac orice tip de frunză pe care o putem prepara sub formă de salată, este minunată dincolo de frunzoase, avem broccoli, avem conopidă, foarte multe para avem, da și în în general rădăcinoasele au un indice glicemic mai ridicat deci în perioada postului aș fi un pic atentă la consumul de rădăcinoase.

Simona: Ce părere ai despre produsele din soia? De ce putem consuma?

Anca Alungulesei: Este o mare dezbatere legat de această legumă numită soia, iar în speță este o legume extrem de benefică și sănătoasă. Aduce multe beneficii organismului. Problema se pune în momentul în care consumăm soia modificată genetic, deci produsele din soia sunt ok atâta timp cât proveniența, da nu este modificată genetic, este foarte ușor să verificăm eticheta și să vedem dacă acel tip de soia este modificată genetic sau nu.

Simona: Ce fructe putem consuma astfel încât să nu ne afecteze silueta?

Anca Alungulesei: Pun așa orice tip de fructe care nu au un indice glicemic foarte ridicată, adică fructele foarte dulci, opțiunea ideală sau opțiunea optimă sunt întotdeauna fructele de pădure afine, murez, meură. Găsim acum pentru că avem tot felul de variante de conservare le putem cumpăra și în formă crudă, dar și în formă congelată, deci avem opțiuni mai avem citricele în perioada aceasta și să evităm cât mai mult fructele extrem extrem de dulci, cum ar fi banana, cum ar fi ananasul.

Citeste si: Ce i s-a întâmplat Getuței Sterp în timp ce mergea la oi? Tânăra și soțul său au rămas blocați în pădure: „Am plecat prin pădure, pe jos, să căutăm o pensiune.”- kfetele.ro

Citeste si: Lora sare în apărarea Sânzianei Negru după scandalul de la Electric Castle: ”Bunul simț aruncat la gunoi este mai grav”- radioimpuls.ro

Simona: Câte calorii ar trebui să consumăm într-o zi astfel încât să nu ne îngrășăm, să nu luăm în greutate și dacă există o formulă anume prin care putem să calculăm?

Anca Alungulesei: Există tot felul de formule, da dacă cei de acasă să dea căutare pe internet și găsesc o formulă matematică, însă ce aș vrea eu să exprim această formulă depinde de coordonatele corpului tău. Da, adică vârstă, înălțime, greutate actuală tip de mișcare, cât de activă ești în timpul zilei și atunci practic obții un număr necesar caloric pe care metabolismul tău îl poate gestiona în stare de repaus sau dacă tu vrei să slăbești sau să te menții, însă ce este foarte important de înțeles în această formulă, este că această formulă este doar matematică, în schimb corpul nostru nu este matematică.

Nu întotdeauna în organism patru minus doi va da doi, de ce, pentru că organismul este chimie. În momentul în care noi două de exemplu consumăm același tip de alimente, pe o perioadă destul de îndelungată vom observa că cântarul s-ar putea să nu spună același lucru de diferit. De ce?

Pentru că corpul nostru, al fiecăruia dintre noi, este individual. Depinde foarte mult de starea în care se află el în momentul în care tu începi să-ți numeri caloriile. Depinde foarte mult de impactul mental și emoțional prin care tu treci în acea perioadă, depinde foarte mult de sănătatea microbiomului intestinal, de cât cât de multă apă bei, de cât de de bine te odihnești,  deci toate aceste repere sunt extrem de importante ca să producă o chimie în corpul meu.

Deci aceste formule pe care noi le găsim și le avem la dispoziție ne sunt de ajutor până într-un punct. Să ne ofere câteva repere, doar că eu nu aș recomanda să ne luăm după ele pentru că sunt foarte multe persoane care mănâncă un număr standard de calorii, conform formulelor și își dau seama că nu reușesc să slăbească, nu reușesc să se mențină și chiar se îngrașă și atunci nu înțeleg ce se întâmplă, asta se întâmplă.

Simona: Ce putem să bem în perioada asta?

Anca Alungulesei: Putem să bem lapte de cocos, aș începe cu apa cât mai multă apă deci cât mai multă apă, da pentru că este foarte importantă. Corpul nostru este 70% apă, cea mai importantă mâncare pentru organismul nostru este apa, și abia apoi ne gândim la celelalte alimente dacă e să ne referim la lichide, după apă pe locul doi ar fi ceaiurile neîndulcite. Atenție la sucurile doar pe bază de fructe sau sucurile carbogazoase, pentru că nu intră în categoria lichide, ci intră în categoria lichide, care în primul rând ne deshidratează care fac poftă de mâncare care cresc glicemia ș.a.m.d.

Simona: Deci nu le punem la categoria hidratare și de aici luăm și în greutate absolut pe ultimele secunde.
Spune-mi te rog, că nu am vorbit despre nuci, alune, minunate.

Anca Alungulesei: Sunt minunate, cantitatea face diferența întotdeauna să avem un reper un pumn de nuci consumat ca și gustare dar, atenție nu un pumn așa, ci cât intră în căușul palmei noastre. Este minunat, ajută sănătatea creierului, vin cu sursă de grăsimi sănătoase bogate în omega 3, sursă de fibră și de proteină.


Abonează-te pe


Partenerii nostri
Clipul zilei pe stirilekanald.ro:
Te-ar putea interesa si