Cum să găsești parteneri de afaceri de încredere

Atunci când conduci o afacere (sau mai multe), ai o mulțime de responsabilități. Să plătești la timp salarii, să construiești echipe funcționale, să te asiguri că ai un cash-flow pozitiv, să cauți noi clienți, să faci networking, să te interesezi de noi moduri de a face marketing eficient și cu costuri mici, să te interesezi de oportunități de dezvoltare pe piața externă, etc. Poate că decizi să externalizezi multe dintre aceste sarcini, ori pentru că ele îți depășesc capacitățile ori pentru că pur și simplu nu ai timp.

G.S., joi 13 decembrie 2018 , 14:42

DISTRIBUIE
acest articol
DIMENSIUNE
TEXT ARTICOL
Aa - Aa+

De aceea, un aspect crucial al unei afaceri este găsirea unor parteneri, clienți și furnizori de încredere.  Parteneriatele au un impact major în evoluția afacerii tale, pot să îi dea avânt sau o pot trage în jos. Gândește-te în ce măsură istoricul financiar și juridic al clienților, partenerilor și furnizorilor îți poate afecta afacerea. Încrederea se construiește greu, însă trebuie câștigată, nu acordată oricui, și se pierde rapid, de cele mai multe ori definitiv.

Statutul financiar și juridic

Realitatea este că trebuie să cunoști în orice moment statutul financiar al firmei partenerului. E greu să întrebi direct, dar gândește-te bine: dacă managerul are de plătit sume uriașe unei foste soții, de pildă, cât de mult te poți baza pe angajamentele sale financiare? Dacă are datorii mari la bănci și rate neplătite, cât de motivat este să fie onest sau ce decizii a luat de a ajuns acolo? Este esențial să poți verifica firma pentru a decide în cunoștință de cauză, iar datele trebuie să fie la zi.

Aruncă o privire într-o platformă online care oferă date financiare și juridice despre firme și vei găsi posibilele dosare în instanță ale companiei cu care vrei să lucrezi, datele de contact, punctele de lucru, administratorii și asociații, conexiunile cu alte firme, mențiunile în Monitorul Oficial, datele despre evoluția societății, statutul fiscal (dacă e sau nu plătitoare de TVA, sau dacă aplică split TVA), datele financiare, obligațiile restante și garanțiile reale înscrise în AEGRM (Arhiva Electronică de Garanții Reale Mobiliare).

La toate cele de mai sus se adaugă niște elemente mai puțin cuantificabile legate de firma parteneră, dar la fel de importante, pe care le vom detalia în continuare.

  • Nivelul de implicare
    Vrea managerul X să fie 100 % în parteneriatul vostru? Are alte interese? Fie că e vorba despre o covrigărie sau de o clinică de stomatologie, despre o franciză de vândut cafea sau despre un fond de investiții, parteneriatele la orice nivel cer energie, efort, investiție de bani și de timp. Interesează-te de la început dacă partenerul este la fel de implicat ca tine.
  • Cum reacționează în situații de criză
    Cel mai bine vezi caracterul partenerului studiind deciziile din trecut. Dacă nu a avut cu ce plăti salariile la un moment dat, cum a rezolvat acest lucru? S-a împrumutat de la bancă sau de la un prieten? Nu și-a plătit oamenii deloc? A „sărit” peste plata unor taxe? Dacă da, acesta e un semn de alarmă. Neplata unor taxe arată că nu stă foarte bine cu respectarea obligațiilor nenegociabile.
  • E gata să pună totul într-un contract?
    Multe parteneriate sunt de tipul „gentlemen’s agreement”, adică o rețetă a dezastrului. Dacă partenerul cu care tocmai ai început o afacere are o problemă de familie și nu poate să se mai implice în primele 3 luni în afacere, fără să fie vina lui, evident, cum ar trebui să acționezi? Are totuși dreptul la veniturile rezultate din munca ta? Aceste situații ar trebui prevăzute, pentru o relație corectă și onestă. Este valabil și pentru posibilitatea ca voi doi să nu vă înțelegeți asupra deciziilor care trebuie adoptate.

 

O bună documentare salvează timp și bani. Nu puține au fost cazurile când partenerul care părea atât de promițător la început nu a mai putut investi banii promiși, pentru că era în faliment sau a fost dat în judecată. Afacerile se fac având temele bine făcute și într-un mod rațional, fără simpatii sau antipatii personale. Factorul uman și toate emoțiile implicate pot da peste cap un business destul de sănătos și este bine să-ți aperi interesele de la început și să nu riști inutil.

Clipul zilei pe STIRILEKANALD.RO:

Te-ar putea interesa si

}