Interviu despre impactul COVID-19 asupra mediului online, cu fondatorul Doctor SEO, Cosmin Puiu

Pandemia de Coronavirus a paralizat foarte multe sectoare ale economiei, insa in mod surprinzator, mediul online a avut doar de castigat in aceasta perioada. Foarte multe companii s-au vazut nevoite sa isi mute activitatea in online, ceea ce le-a adus mai multa vizibilitate si le va oferi stabilitate pe viitor.

R.B., joi 30 aprilie 2020 , 13:51

DISTRIBUIE
acest articol
DIMENSIUNE
TEXT ARTICOL
Aa - Aa+

Dupa cum bine stiti, oamenii din intreaga lume se bazeaza in principal pe cumparaturi online in perioada aceasta, pentru a evita aglomeratiile din magazine si eventualele imbolnaviri. Asa ca este interesant sa aflam cum s-a schimbat Lumea 2.0. de la aparitia acestei pandemii de COVID-19, de la un specialist in domeniu. L-am invitat pe Cosmin Puiu, fondatorul Doctor SEO (agentie de optimizare SEO), sa ne spuna despre impactul noului Coronavirus asupra mediului online din Romania si sa ofere cateva sfaturi companiilor ce isi desfasoara activitatea online in aceasta perioada si nu numai. 

Inainte de a ne prezenta informatiile pretioase despre lumea online, am vrea sa aflam mai multe despre tine si despre Doctor SEO. 

Pot spune ca din momentul in care am descoperit beneficiile utilizarii internetului (nu doar jocuri video sau interactiuni sociale), am stiut ca vreau sa urmez o cariera care sa aiba legatura cu modul in care online ne influenteaza viata in fiecare zi. Dupa ce am absolvit Facultatea de Administrarea Afacerilor, am inceput sa ma pregatesc mult mai bine pentru a deveni un Specialist SEO, colaborand cu agentii de renume din domeniu. 

Cand am simtit ca sunt suficient de pregatit pentru a trece la nivelul urmator, practic la a infiinta propria agentie de optimizare SEO, a luat nastere si Doctor SEO, care este deja pe piata de un an jumatate. In tot acest timp, am reusit sa devenim vizibili pe mai multe canale de marketing, inclusiv Google Search, unde detinem mai multe pozitii fruntase pe anumite cautari (bineinteles aici fiind vorba de organic). 

Tot mai multe brand-uri cunoscute incep sa ne aleaga ca parteneri pentru business-urile lor din mediul online, iar acest lucru ne bucura si ne motiveaza sa fim din ce in ce mai buni pe zi ce trece!

Spune-ne, te rugam, de ce ai ales numele Doctor SEO? 

Mi s-a parut interesanta asocierea dintre oameni si website-uri. Cand ceva nu mai functioneaza bine in corpul uman, acesta da semnale si vizita la medic este obligatorie. La fel se intampla si cu website-urile, numai ca doctorul este un specialist SEO. 

Care a fost evolutia Doctor SEO pana in momentul pandemiei?

De la sfarsitul anului 2018 si pana in momentul pandemiei, evolutia agentiei a fost una foarte buna din toate punctele de vedere. Am format un portofoliu de 20 de clienti si suntem mandri de acest lucru.

Cum a fost inceputul de an 2020 pentru piata online si implicit pentru Doctor SEO?

Din datele pe care le avem noi, piata online din Romania a inregistrat cresteri spectaculoase in primele saptamani din an. La toti clientii Doctor SEO, indicatorii au fost mai mari comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Din data de 8 Martie 2020, s-au inregistrat scaderi la unii clienti in ceea ce priveste traficul organic si implicit scaderi la nivelul vanzarilor.

Anul 2019 a fost mai bun comparativ cu 2018, cand s-au inregistrat cresteri intre 20-22% in ceea ce priveste valoarea comertului electronic. Momentan, asteptam sa vedem datele pentru 2020 comparat cu 2019.

Care a fost primul impact al Coronavirusului asupra mediului online?

Primul impact al COVID-19 asupra mediului online a fost acela de a genera zeci de mii de cautari pe zi despre acest subiect. Pe pagina noastra de Facebook am avut mai multe postari unde am prezentat aceste aspecte.

Conform Google Trends, o crestere brusca si semnificativa a cautarilor a avut loc dupa data de 23 februarie 2020, iar maximul cautarilor a fost atins pe 25 februarie 2020, zi care a coincins cu primele suspiciuni de Coronavirus in Romania (pe 26 a fost confirmat primul caz oficial). 

In acest context au avut de suferit foarte multe magazine online pentru ca oamenii au fost interesati doar de subiectul “coronavirus”. 

Cat de repede s-au adaptat clientii Doctor SEO la aceasta situatie?

Doresc sa specific ca nu toate sectoarele economiei au fost afectate de Pandemie. Domenii precum obiecte sanitare, librarie online, bijuterii personalizate, florarie online nu au fost afectate de coronavirus. Iar acest lucru are o explicatie foarte simpla: oamenii isi renoveaza in continuare casele, mai ales ca se gasesc masuri de protectie foarte bune si comanda cadouri pentru cei dragi, mai ales ca nu ii pot vedea in aceasta perioada. Acestea sunt doar cateva exemple. De asemenea, clientii de pe nisa de fashion s-au adaptat rapid si au oferit spre vanzare articole vestimentare ideale pentru stat in casa, asa cum sunt treningurile sau pijamalele. 

Ai avut vreun plan pregatit pentru o astfel de situatie? Cum ai ajutat clientii sa se adapteze situatiei? 

Nu am avut un plan bine definit de la inceput, doar cateva idei. Noi am ales sa transmitem in mediul online de stiri din Romania actiunile facute de clientii nostri in contextul actual.

Foarte multi clienti Doctor SEO s-au implicat si au donat sume de bani pentru a ajuta personalul din linia 1 si le multumim inca o data pentru gesturile lor. 

Comunicarea cu clientii a fost permanenta in aceasta perioada, am incercat impreuna sa gasim cele mai bune solutii pentru business-urile lor in mediul online. Putem afirma cu siguranta ca pentru majoritatea am reusit sa gasim formula castigatoare in aceasta perioada. 

Care au fost cele mai mari ,,surprize” in ceea ce priveste cresterile vanzarilor in timpul pandemiei?

Efectul coronavirus a avut un impact foarte mare asupra librariilor online dar si asupra florariilor online.

  • Libraria online din portofoliul nostru a inregistrat cresteri YoY Martie - Aprilie in ceea ce priveste traficul organic de pe site de 116,44 % .
  • Floraria online din portofoliul Doctor SEO a inregistrat cresteri YoY Martie - Aprilie in ceea ce priveste traficul organic de pe site de 83,35 %. 

Ce se intampla cu rezultatele obtinute daca nu se continua optimizarea pe o anumita perioada?

Aceasta intrebare este foarte frecventa. Rezultatele obtinute in SEO se vor pastra o perioada de cateva luni fara sa mai faci nimic. Desigur, aici intervin si alti factori, in special cand vine vorba despre concurenta: daca un competitor direct beneficiaza la randul sau de Optimizare SEO, rezultatele obtinute se pot pastra 1-2 luni.

Ce recomanzi companiilor care inca nu au trecut in online?

Daca domeniul de activitate le permite, recomand fara dar si poate sa faca pasul cel mare si sa isi faca simtita prezenta in mediul online cat mai repede.

Ce recomanzi companiilor care sunt active online, dar nu au obtinut rezultatele dorite?

Acestor companii le recomand sa incepa promovarea produselor sau serviciilor lor pe canale de marketing utile business-urilor lor.

Daca printre aceste canale se regaseste si SEO ii sfatuiesc sa fie atenti la alegerea agentiei ideale pentru ei: de cele mai multe ori, rezultatele rapide promise nu sunt si cele de durata. 

Cum crezi ca vor evolua lucrurile de acum inainte in ceea ce priveste mediul online?

Lucrurile deja au inceput sa revina la normal la multi clienti din portofoliul nostru. Incercam sa ne pastram optimismul si credem ca si anul 2020 clientii vor inregistra cresteri fata de anul 2019.

La final, spune-ne ce planuri ai pentru Doctor SEO?

Daca aceasta intrebare era pusa acum 2 luni v-as fi dat cu totul alt raspuns. In momentul de fata planurile noastre sunt acelea de a mentine site-urile clientilor nostri cat mai sus in rezultatele Google pentru a genera comenzi. Clientii pe primul loc intotdeauna! 

Iti multumim mult pentru timpul acordat si speram ca informatiile oferite sa fie utile pentru cat mai multi manageri care fie nu au avut curajul de a deveni prezenti in mediul online, fie deja au un website, dar nu si rezultatele dorite! In acest caz, va recomandam sa apelati la Doctor SEO! 

Clipul zilei pe stirilekanald.ro:
Te-ar putea interesa si