Pas cu pas: cum iti aperi drepturile atunci cand esti pacalit de comercianti

Prea putini romani isi cunosc drepturile si nu stiu cum sa procedeze atunci cand sunt pacaliti de comercianti.

Webeditor: I. I. Author: M. P. marți 20 martie 2018 , 20:00

DISTRIBUIE
acest articol
DIMENSIUNE
TEXT ARTICOL
Aa - Aa+

Vacanţe, bilete de avion, haine si chiar mancare. Romanii cumpara tot mai multe produse on-line! intr-o afacere cu tranzacţii de milioane de euro zi de zi apar insa si nereguli sau chiar abuzuri! Iar consumatorii care nu-si cunosc drepturile raman cu paguba.

Specialistii ne invaţa ce avem de facut, pas cu pas, pentru a scapa de probleme.

"Comerciantul greseste? Atunci clientul ramane cu o gaura in portofel, daca nu-si cere drepturile. Vanzatorul e in afara tarii? Nicio problema..."

In Romania, doar jumatate dintre consumatorii care au probleme stiu ce e de facut!

Petre Nechita, reporter Stirile Kanal D: 9 din 10 finlandezi depun reclamatie cand au o problema cu un comericant. In estul Europei, mai putin de jumatate din consumatori fac asta.

BOGDAN PANDELICA, PRESEDINTE ANPC: Vanzarile sunt peste 5-6 milioane de lei pe zi. Problemele pot aparea, reclamatiile pot aparea in fiecare moment.

Ce se intampla in cazul neregulilor care apar in comertul online din interiorul Uniunii Europene?

IRINA CHIRITOIU, CENTRUL EUROPEAN  AL CONSUMATORILOR DIN ROMANIA: In prima faza, consumatorul trebuie sa ia legatura cu profesionistul prin mail si sa-si expuna problema. In foarte multe cazuri, aceasta solutionare amiabila cu profesionistul da roade.

Sa presupunem ca magazinul online de la care am primit produsul defect nu ne raspunde. In cazul in care firma este din Romania, depunem plangere la ANPC. 
Dar... cand compania este din alta tara a Uniunii Europene? Atunci ne adresam Centrului European al Consumatorilor, care are birou si in tara noastra.

IRINA CHIRITOIU, CENTRUL EUROPEAN AL CONSUMATORILOR DIN ROMANIA: Consumatorul are dreptul in cadrul comertului online sa se razgandeasca, fara sa invoce un motiv, in 14 zile calendaristice din momentul in care a primit produsul respectiv.

De asemenea, comerciantul este obligat sa ofere garantie, indicatii in limba romana, iar in cazul unor probleme, banii trebuie returnati in 14 zile! Nici nu-i greu sa gasesti consumatori nemultumiti.

MARIA GRAPINI, EURODEPUTAT: Am comandat trei perechi, pentru toata familia. Dom'le, nu-i puteti folosi. Este o reclama falsa, trebuie sa reclamam ca sa ne putem corecta.

Totusi, comertul online reprezinta o solutie comoda pentru a obtine orice produs iti doresti.

FLORINEL CHIS, PRESEDINTE ARMO: Nu avem o acoperire foarte buna in ceea ce priveste disponibilitatea unor lanturi foarte mari in proximitatea mediului rural la nivelul intregii tari, iar comertul online vine si rezolva aceasta bariera pentru ca am acces la milioane de produse in toata tara.

Desi avem internet de mare viteza, asta e valabil pentru orase. In mediul rural, lucrurile sunt mult mai complicate!

Probleme apar pentru consumatori si in cazul calatoriilor cu avionul.

Petre Nechita, reporter Stirile Kanal D: O treime din cetatenii europeni calatoresc cel putin o data pe an in afara tarii lor. Asta inseamna ca piata pachetelor turistice si a biletelor de avion se dezvolta tot mai mult.

Companiile aeriene trebuie sa ne informeze prin mail, sms sau direct pe telefon in cazul in care apar schimabri legate de cursa noastra.

IRINA CHIRITOIU, CENTRUL EUROPEAN  AL CONSUMATORILOR DIN ROMANIA: Avem dreptul in momentul in care ajungem pe aeroport si constatam ca zborul este intarziat avem dreptul la informare, la bauturi racoritoare, la un voucher de mancare, la telefon.

Exista insa si alt scenariu negativ!

IRINA CHIRITOIU, CENTRUL EUROPEAN  AL CONSUMATORILOR DIN ROMANIA: Daca vorbim de o anulare de zbor, atunci avem posibilitatea sa cerem si compensatii, nu doar restituirea banilor pe biletul de avion.

Pentru despagubiri, clientul depune o cerere la compania aeriana sau apeleaza la o firma specializata care percepe un anumit procent din suma obtinuta. Pentru ajutor gratuit, poate apela tot la Centrul European al Consumatorilor din Romania!

"Sa-ti cunosti drepturile inseamna, pana la urma, sa ai grija de banii tai! Ne revedem peste fix o sapatamana!"


Abonează-te pe

Partenerii nostri
kanald.ro
Vesti proaste pentru soferi! Pretul motorinei a atins cel mai ridicat nivel in Romania!... Vesti proaste pentru soferi! Pretul motorinei a atins cel mai ridicat nivel in Romania! Cat a ajuns sa coste un litru de motorina astazi!
spotmedia.ro
Dan Jurcan, director IRES: Ce am descoperit noi este că obligativitatea (culmea!) este... Dan Jurcan, director IRES: Ce am descoperit noi este că obligativitatea (culmea!) este cea care i-ar motiva pe reticenți să meargă să se vaccineze
spotmedia.ro
După 150 de ani, în sfârșit a fost văzută! Prima fotografie cu o specie imensă în... După 150 de ani, în sfârșit a fost văzută! Prima fotografie cu o specie imensă în sălbăticie
b1.ro
Ramona Olaru nu mai suportă glumele lui Dani Oțil: „Te vede Dumnezeu” Ramona Olaru nu mai suportă glumele lui Dani Oțil: „Te vede Dumnezeu”
infoactual.ro
Ionuț Dolănescu, dezvăluire plină de durere. Ultimele cuvinte rostite pe patul de MOARTE Ionuț Dolănescu, dezvăluire plină de durere. Ultimele cuvinte rostite pe patul de MOARTE
infoactual.ro
Cuvintele pe care NU trebuie să le rostești sub nicio formă! Arsenie Boca: Se... Cuvintele pe care NU trebuie să le rostești sub nicio formă! Arsenie Boca: Se pedepseşte cu matca focului
evz.ro
Ora de iarnă 2021. Ce s-a întâmplat cu schimbarea orei? Avem ultimele informații Ora de iarnă 2021. Ce s-a întâmplat cu schimbarea orei? Avem ultimele informații
doctorulzilei.ro
Certificatul verde COVID, necesar la locul de muncă? Certificatul verde COVID, necesar la locul de muncă?
romaniatv.net
Şocul dimineţii, primarul PSD a fost călcat de tramvai în Bucureşti Şocul dimineţii, primarul PSD a fost călcat de tramvai în Bucureşti
Clipul zilei pe stirilekanald.ro:
Te-ar putea interesa si