Vacanţe, bilete de avion, haine si chiar mancare. Romanii cumpara tot mai multe produse on-line! intr-o afacere cu tranzacţii de milioane de euro zi de zi apar insa si nereguli sau chiar abuzuri! Iar consumatorii care nu-si cunosc drepturile raman cu paguba. Specialistii ne invaţa ce avem de facut, pas cu pas, pentru a scapa de probleme.

"Comerciantul greseste? Atunci clientul ramane cu o gaura in portofel, daca nu-si cere drepturile. Vanzatorul e in afara tarii? Nicio problema..."

In Romania, doar jumatate dintre consumatorii care au probleme stiu ce e de facut!

Petre Nechita, reporter Stirile Kanal D: 9 din 10 finlandezi depun reclamatie cand au o problema cu un comericant. In estul Europei, mai putin de jumatate din consumatori fac asta.

BOGDAN PANDELICA, PRESEDINTE ANPC: Vanzarile sunt peste 5-6 milioane de lei pe zi. Problemele pot aparea, reclamatiile pot aparea in fiecare moment.

Ce se intampla in cazul neregulilor care apar in comertul online din interiorul Uniunii Europene?

IRINA CHIRITOIU, CENTRUL EUROPEAN  AL CONSUMATORILOR DIN ROMANIA: In prima faza, consumatorul trebuie sa ia legatura cu profesionistul prin mail si sa-si expuna problema. In foarte multe cazuri, aceasta solutionare amiabila cu profesionistul da roade.

Citeste si: Hemoglobina: Ce este si ce se ascunde o valoare scazuta a acesteia?- catena.ro

Citeste si: Suspectul crimei din Brăila a mărturisit tot ce s-a întâmplat în cabinetul stomatologic! Ce confesiune i-a făcut Marina Gavril înainte să fie omorâtă: "Mi-a zis că..."- wowbiz.ro

Sa presupunem ca magazinul online de la care am primit produsul defect nu ne raspunde.

In cazul in care firma este din Romania, depunem plangere la ANPC. 
Dar... cand compania este din alta tara a Uniunii Europene? Atunci ne adresam Centrului European al Consumatorilor, care are birou si in tara noastra.

IRINA CHIRITOIU, CENTRUL EUROPEAN AL CONSUMATORILOR DIN ROMANIA: Consumatorul are dreptul in cadrul comertului online sa se razgandeasca, fara sa invoce un motiv, in 14 zile calendaristice din momentul in care a primit produsul respectiv.

De asemenea, comerciantul este obligat sa ofere garantie, indicatii in limba romana, iar in cazul unor probleme, banii trebuie returnati in 14 zile! Nici nu-i greu sa gasesti consumatori nemultumiti.

MARIA GRAPINI, EURODEPUTAT: Am comandat trei perechi, pentru toata familia. Dom'le, nu-i puteti folosi. Este o reclama falsa, trebuie sa reclamam ca sa ne putem corecta.

Totusi, comertul online reprezinta o solutie comoda pentru a obtine orice produs iti doresti.

FLORINEL CHIS, PRESEDINTE ARMO: Nu avem o acoperire foarte buna in ceea ce priveste disponibilitatea unor lanturi foarte mari in proximitatea mediului rural la nivelul intregii tari, iar comertul online vine si rezolva aceasta bariera pentru ca am acces la milioane de produse in toata tara.

Desi avem internet de mare viteza, asta e valabil pentru orase. In mediul rural, lucrurile sunt mult mai complicate!

Probleme apar pentru consumatori si in cazul calatoriilor cu avionul.

Petre Nechita, reporter Stirile Kanal D: O treime din cetatenii europeni calatoresc cel putin o data pe an in afara tarii lor. Asta inseamna ca piata pachetelor turistice si a biletelor de avion se dezvolta tot mai mult.

Citeste si: Culiță Sterp, amintiri traumatizante din copilărie: „Râdeau copiii de mine.”- kfetele.ro

Citeste si: Descoperirea macabră în Timiș. Un tânăr de 24 de ani, gasit mort pe un câmp. Ar fi fost împuşcat în gât- radioimpuls.ro

Companiile aeriene trebuie sa ne informeze prin mail, sms sau direct pe telefon in cazul in care apar schimabri legate de cursa noastra.

IRINA CHIRITOIU, CENTRUL EUROPEAN  AL CONSUMATORILOR DIN ROMANIA: Avem dreptul in momentul in care ajungem pe aeroport si constatam ca zborul este intarziat avem dreptul la informare, la bauturi racoritoare, la un voucher de mancare, la telefon.

Exista insa si alt scenariu negativ!

IRINA CHIRITOIU, CENTRUL EUROPEAN  AL CONSUMATORILOR DIN ROMANIA: Daca vorbim de o anulare de zbor, atunci avem posibilitatea sa cerem si compensatii, nu doar restituirea banilor pe biletul de avion.

Pentru despagubiri, clientul depune o cerere la compania aeriana sau apeleaza la o firma specializata care percepe un anumit procent din suma obtinuta. Pentru ajutor gratuit, poate apela tot la Centrul European al Consumatorilor din Romania!

"Sa-ti cunosti drepturile inseamna, pana la urma, sa ai grija de banii tai! Ne revedem peste fix o sapatamana!"


Abonează-te pe


Partenerii nostri
Clipul zilei pe stirilekanald.ro:
Te-ar putea interesa si