Prima imagine cu gaura neagră super-masivă din centrul galaxiei noastre (VIDEO)

A fost publicată prima imagine cu gaura neagră super-masivă din centrul galaxiei noastre. Numele acestei găuri negre super-masive este Sagittarius A*.

Author: Sorin Negru joi 12 mai 2022 , 20:00

Prima imagine cu Gaura Neagră din centrul galaxiei noastre

[Sursa foto: NASA]

In articol:

Astronomii din echipa internaţională care administrează Event Horizon Telescope (EHT) au prezentat joi prima imagine care dovedeşte prezenţa unei găuri negre super-masive în centrul galaxiei noastre, informează presa internațională.

Citeste si: Amenințare pentru Pământ? Asteroidul Apophis se apropie de planeta noastră

Imaginea aminteşte de cea publicată în urmă cu trei ani a altei găuri negre detectate în îndepărtata galaxie M87, care este mult mai mare decât Calea Lactee.

Citeste si: Cât de mare e cea mai mare gaură neagră din Univers. Vei fi uimit de asta!

Oamenii de ştiinţă văd în această nouă imagine o dovadă că aceleaşi mecanisme ale fizicii se manifestă în regiunile centrale a două sisteme cosmice de mărimi diferite.

"Pot să vă prezint imaginea găurii negre Sgr A* din centrul galaxiei noastre", a anunţat, în aplauzele publicului, Huib Jan Van Langevelde, directorul proiectului EHT, într-o conferinţă de presă organizată în oraşul german Garching.

Citeste si: Ce este obiectul misterios din spațiu care transmite semnale radio la fiecare 18 minute

Tehnic, gaura neagră în sine nu poate fi văzută, întrucât acel obiect cosmic este atât de dens şi forţa lui gravitaţională este atât de puternică, încât nici măcar lumina nu poate să scape atracţiei sale.

Însă poate fi observată materia care circulă în jurul său, înainte de a fi "înghiţită" de gaura neagră, potrivit Agerpres.

Silueta unei găuri negre care se conturează pe un disc luminos de materie cosmică aminteşte de cea a găurii negre detectate în îndepărtata galaxie M87, care este mult mai mare decât Calea Lactee.

[Sursa foto: BBC News]

Mai multe tipuri de găuri negre

"Avem o dovadă directă că acest obiect celest este o gaură neagră", a explicat Sara Issaoum, de la Centrul de Astrofizică din cadrul Universităţii Harvard, care a descris apoi "norul de gaz (din jurul găurii negre- n.r.) care emite unde radio şi pe care noi l-am observat".

Găurile negre au fost împărţite în "stelare", atunci când masa lor este de câteva ori mai mare decât cea a unei stele, şi în "super-masive", când masa lor este de câteva milioane sau chiar de miliarde de ori mai mare decât masa unei stele.

Sagittarius A* (Sgr A*), care îşi datorează numele detectării sale în direcţia constelaţiei Segetătorului, are o masă de circa 4 milioane de ori mai mare decât a Soarelui şi se află la o distanţă de 27.000 de ani-lumină în raport cu Terra.

Existenţa ei a fost bănuită încă din 1974, odată cu detectarea unui semnal radio neobişnuit care provenea din centrul galaxiei noastre.

EHT, o reţea internaţională de opt observatoare radio-astronomice, a obţinut în 2019 imaginea istorică a M87*, o gaură neagră super-masivă cu şase miliarde de mase solare în galaxia sa, Messier 87, situată la 55 de milioane de ani-lumină.

Cu ale sale 4 milioane de mase solare, Sgr A* este considerată o gaură neagră "uşoară" în compendiul găurilor negre super-masive cunoscute.

Existenţa găurii negre a fost bănuită încă din 1974, odată cu detectarea unui semnal radio neobişnuit care provenea din centrul galaxiei noastre.

[Sursa foto: NASA]

LIVE UPDATE Ziua 131 de război în Ucraina. Mesajul lui Volodimir Zelenski după ce... LIVE UPDATE Ziua 131 de război în Ucraina. Mesajul lui Volodimir Zelenski după ce Ucraina și-a retras trupele din Lisichansk: „Nu renunțăm la nimic!”
kfetele.ro