Taxa de poluare ”Oxigen” a fost adoptată: Ce mașini vor fi interzise în București

Proiectul Oxigen, care prevede măsuri de îmbunătăţire a calităţii aerului în Capitală, a fost adoptat joi cu amendamente de Consiliul General al Municipiului Bucureşti. Proiectul propunea iniţial ca toate toate maşinile cu normă de poluare sub Euro 5 să achite vinieta electronică pentru Bucureşti, însă, în urma amendamentelor apobate, şi maşinile Euro 4 vor fi scutite de plata vinietei până în 2021.

R.B., joi 24 octombrie 2019 , 15:13

DISTRIBUIE
acest articol
DIMENSIUNE
TEXT ARTICOL
Aa - Aa+

Au fost înregistrare 31 de voturi ”pentru”,7 voturi împotrivă şi 13 abtineri. Amendamentul referitor la scutirea maşinilor Euro 4 de la plata vinietei până în 2021 i-a aparţinut primarului Gabriela Firea.

Un alt amendament acceptat a fost cel al ALDE care se referă la interzicerea definitivă a accesului în zona centrală a Capitalei, din 2022, pentru maşinile non-Euro, Euro 1 si Euro 2, iar din 2024 şi Euro 3

PNL şi USR au votat împotriva proiectului de hotărâre.

Citeste si: O nouă taxă pentru bucureșteni. Ar urma să fie introdusă peste doar câteva zile

Potrivit formei iniţiale a proiectului, se defineşte Zona de Acţiune pentru Calitatea Aerului în perimetrul delimitat de Piaţa Victoriei - Bulevardul Iancu de Hunedoara - Şoseaua Ştefan cel Mare - Strada Polonă  - Strada Mihai Eminescu - Strada Traian - Bulevardul Nerva Traian  - Bulevardul Gheorghe Şincai - Strada Lânăriei - Calea Şerban Vodă - Bulevardul Mărăşeşti -  Strada Mitropolit Nifon  - Bulevardul Libertăţii-  Calea 13 Septembrie  - Şoseaua Pandurilor-  Şoseaua Cotroceni - Splaiul Independenţei - Strada Ştirbei Vodă  - Strada Berzei - Strada Buzeşti - Piaţa Victoriei.

Începând cu data de 1 ianuarie 2020, accesul autovehiculelor cu masa totală maximă autorizată mai mică de 5 tone pe arterele din municipiul Bucureşti este restricţionată zilnic, de luni până vineri, cu excepţia sărbătorilor legale, în intervalul 7-22 după cum urmează:

1. pentru cele electrice, hibrid sau cu norma de poluare Euro 5 şi Euro 6 accesul este permis fără restricţii pe toate arterele;

2. pentru cele cu norma de poluare Euro 3 şi Euro 4 accesul este permis pe toate arterele din municipiul Bucureşti numai în urma achiziţionării unei viniete electronice Oxigen;

Citeste si: VIDEO | Firea a modificat proiectul Oxigen: Toate mașinile sub Euro 5 vor plăti taxa de București

3. pentru cele cu norma de poluare non-Euro, euro 1 şi Euro 2 accesul este interzis în Zona de Acţiune pentru Calitatea Aerului, fiind permis pentru restul arterelor din municipiul Bucureşti numai în urma achiziţionării unei viniete electronice Oxigen.

Sunt exceptate maşinile adaptate pentru persoanele cu dizabilităţi, maşinile destinate transmisiunilor radio şi tv, cele deţinute de către MAI, MApN, SRI, SPP, SIE, STS, Administraţia Naţională a Penitenciarelor, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Serviciul de Ambulanţă, Medicina Legală, Protecţia Civilă, autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerului Public, serviciile publice comunitare pentru situaţii de urgenţă, maşinile utilizate la intervenţiile la căile de comunicaţii şi reţelele edilitare şi cele istorice.

”Suma la provenită din încasarea vinietei tip Oxigen se fac venit la bugetul municipiului Bucureşti şi va fi folosită cu prioritate pentru lucrări investiţii, proiecte în domeniul protecţiei mediului şi al mobilităţii urbane care contribuie direct sau indirect la îmbunătăţirea condiţiilor de transport şi a calităţii aerului”, se arată în proiectul de hotărâre care este supus aprobării consilierilor generali.

Tarifele variază de la 5 la 15 lei pe zi, în funcie de norma de poluare a maşinii, şi pot ajunge la 1.900 de lei pe an, pentru maşinile non-Euro.

Circulaţia autovehiculelor fără achiziţionarea vinietei corespunzătoare constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.500 la 2.000 de lei. 

În raportul de specialitate care însoţeşte proiectul, specialiştii Primăriei Capitalei susţin că Planul Integrat de Calitate a Aerului pentru municipiul Bucureşti are ca obiectiv ”reducerea în cel mai scurt timp a nivelului de poluanţi din aer, încadrarea concentraţiilor acestora în valorile limită admise conform cerinţelor Uniunii Europene, cu efecte asupra sănătăţii locuitorilor Capitalei”.

Potrivit raportului, în anul 2018, staţiile de monitorizare a calităţii aerului din Bucureşti au înregistrat depăşiri pentru poluantul particule în suspensie MP10 în zona Mihai Bravu şi Cercul Militar. De asemenea, pentru poluantul dioxid de azot se înregistrează în continuare depăşiri ale valorii limită anuale la staţiile de monitorizare a calităţii aerului Mihai Bravu şi Cercul Militar.

”Printre principalele motive pentru care se înregistrează aceste depăşiri să numeroşi traficul rutier dance ale cărui volume sporite sunt cauzate de utilizarea pe scară largă a autovehiculului propriu astfel în ultimii 10 ani numărul maşinilor care circulă prin Bucureşti s-au dublat”, se mai arată în raport.


Abonează-te pe

Clipul zilei pe stirilekanald.ro:
Te-ar putea interesa si