Detalii neștiute despre metroul bucureștean: de ce nu a vrut Ceaușescu metrou în Drumul Taberei/de ce stația de la Piața Romană e atât de îngustă

Răspunsul la aceste întrebări a venit de la Octavian Udiștre, singurul constructor feroviar în viață, din cei cinci ingineri aleși de Nicolae Ceaușescu pentru construcția pasajului subteran, într-un interviu acordat pentru hotnews.

M.A., marți 10 decembrie 2019 , 18:12

DISTRIBUIE
acest articol
DIMENSIUNE
TEXT ARTICOL
Aa - Aa+

” În 1972, la o plenară a Comitetului Central, Nicolae Ceaușescu a anunțat că face metroul – dar fără ruși, fără nemți, fără ajutorul nimănui. Probabil, a vrut să demonstreze mapamondului că economia României poate să construiască singură un metrou. Am fost cinci feroviari selectați pentru a pune pe picioare o întreprindere care să se ocupe de construcție”, a spus Udiștre pentru hotnews.

Motivul pentru care Ceaușescu nu a vrut metrou în Drumul Taberei

Octavian Udiștre: ”Știu de la proiectanți că Nicolae Ceaușescu nu a vrut să facă metrou în Drumul Taberei pe motiv că acest cartier nu este ctitoria lui. El a vrut ca metroul să circule doarîn zonele în care s-a construit pe vremea lui – ceea ce este absurd, pentru că toți locuitorii sunt ai Capitalei, tu ești doar pentru unii și pentru alții nu? Cartierul Drumul Taberei a fost construit pe vremea lui Gheorghiu Dej. Vedeți ce înseamnă, Dej l-a crescut?!”

De ce stația de la Romană este atât de îngustă?

Octavian Udiștre: ”Stația de metrou Piața Romană este o rușine națională. Înainte de a se lansa lucrările, se obișnuia ca proiectantul să prezinte proiectul la ”săliță” – era o camera în clădirea CC-ului unde venea tovarășul Ceaușescu și tovarășa Elena și câțiva membri ai Guvernului. Ea ar fi întrebat ce obiective industriale ”este” în zonă. I s-a răspuns că nu sunt obiective industriale, dar acolo se află Academia de Studii Economice. Reacția tovarășei a fost: ”Aaaaa, studenții???!!! Au făcut burtă? Să meargă pe jos!” Ceaușescu nu a intervenit și tovarășa a hotărât: fără metrou la Romană!

Citeste si: Ludovic Orban: Astăzi demarăm procedura angajării răspunderii guvernului pe trei proiecte legislative

Citeste si: DIICOT: Un angajat al DGASPC Maramureş, reţinut în dosarul Projekt Maramureş, în care mai multe persoane sunt acuzate că au exploatat prin muncă adolescenţi germani, unii minori

Citeste si: VIDEO | Eugen Teodorovici, noi declarații controversate la adresa lui Florin Cîțu

Ulterior, după mai multă vreme, a venit decizia să se construiască, totuși, stația Piața Romană. Dar atunci a apărut o problemă: câte orificii să se spargă în peretele de un metru și ceva, de beton armat. Indicația de la președinte a fost să se dea o singură spargere, adică un singur orificiu. Dar eu -am zis lui Ion Dincă, Teleagă așa cum i se mai spunea: ”Tovarășul prim-ministru, noi avem șase vagoane, fiecare vagon are patru uși și nu avem intercomunicație ca să îi aducem pe toți călătorii care vor să coboare la Romană fix în vagonul care nimerește în dreptul orificiului…” și el mi-a răspuns: ”Lasă, tovarășul…ne înțelegem noi, nu trebuie să știe Ceaușescu, facem noi mai multe orificii”. Până la urmă, s-au făcut două iar peroanele s-au făcut în afara pereților mulați, este un spațiu mic, de abia poți să te strecori”

Vezi continuarea interviului pe hotnews.

Clipul zilei pe STIRILEKANALD.RO:
Te-ar putea interesa si