Fasole cu ciolan afumat. Rețeta ardelenească la ceaun

Fasole cu ciolan afumat. Iahnia de fasole cu ciolan afumat este una dintre cele mai savuroase reţete tradiţionale. Iată cât de simplu se prepară

A.M.S., joi 13 februarie 2020 , 17:41

DISTRIBUIE
acest articol
DIMENSIUNE
TEXT ARTICOL
Aa - Aa+

Fasole cu ciolan afumat. Se spune că a fost inventată de bucătarii din armată şi este una dintre cele mai apeciate mâncăruri de la popotă de către militari.

Se poate prepara în varianta cu ciolan, costiţă afumată, dar şi fără carne.

Fasole cu ciolan afumat. Ingrediente

  • 1 kg boabe de fasole
  • un ciolan de aproximativ 800 de grame
  • 50 gr ulei
  • 2 cepe mari
  • pastă de tomate
  • foi de dafin
  • cimbru
  • piper
  • sare
  • mărar

Fasole cu ciolan afumat. Rețeta ardelenească la ceaun

Citeste si: Macrou marinat. Rețeta care te va face să iubești peștele

Fasole cu ciolan afumat. Mod de preparare

Alegem fasolea şi o punem la fiert în apă cu sare. Schimbăm vreo trei ape, după care o punem în ceaun să fiarbă împreună cu ciolanul afumat, aproximativ o oră, sau până când sunt fierte şi fasolea şi ciolanul.

Fasole cu ciolan afumat. Rețeta ardelenească la ceaun

Dupa ce s-a fiert, tocăm ceapa mărunt şi o călim în ulei până se înmoaie bine, stingem cu pasta de tomate, foaia de dafin şi puţină zeamă de la fasole şi fierbem să se patrundă ceapa bine.

Fasole cu ciolan afumat. Apoi adăugam boabele fierte şi carnea şi completăm cu zeama până obţinem o consistenţă mai moale.

Condimentăm cu piper, sare şi cimbru după gust şi la final punem mărar tocat mărunt. Se serveşte cel mai bine cu murături.

Fasole cu ciolan afumat. Rețeta ardelenească la ceaun

Fasole cu ciolan afumat. ATENŢIE!

Fasolea se pune întotdeauna la fiert în apă rece. Când schimbaţi apa după primele clocote puneţi apă clocotită. În caz contrar, boabele se vor împietri şi nu se vor mai fierbe.

Citeste si: Harta carențelor de vitamine și minerale din organism

Fasole cu ciolan afumat. Sfaturi

La ultima apă se poate pune 1 linguriţă de bicarbonat nestins, 1 lingură de zahăr şi 1 lingură de ulei.

Fasole cu ciolan afumat. Se poate pune la fiert şi un morcov, 1 bucată de ţelină să dea gust/

Puteţi pune fasolea de seara în apă la umflat iar a doua si va fierbe mult mai repede şi nu veţi fi nevoite să schimbaţi apa la fiert.

Atenţie însă, puneţi fasolea la umflat într-un vas mai mare pentru că îşi măreşte volumul şi riscaţi să vă faceţi dezastru în bucătărie.

Fasole cu ciolan afumat. Rețeta ardelenească la ceaun

Citeste si: Fasole bătută. Rețeta originală cu ceapă și usturoi

Beneficiile consumului de fasole

Consumul de fasole alba ofera multiple beneficii organismului uman. Aceasta este bogata in antioxidanti si contine cantitati importante de molibden implicat in procesul de detoxifiere. Fasolea alba este o sursa importanta de fibre si proteine si are un indice glicemic scazut.

Aceasta produce inhibitori de alfa-amilaza care ajuta la reglarea depozitelor de grasime din organism dar contine si magneziu, un mineral esential pentru mentinerea unei stari optime de sanatate. Ca si alte tipuri de fasole, fasolea alba este bogata in minerale, cum ar fi acidul folic, magneziu si fier.

Fasole cu ciolan afumat. Fierul este un supliment energetic natural si este foarte indicat in special femeilor, care femei manifesta deficit de fier, in special in timpul menstruatiei sau al sarcinii. Un alt avantaj al consumului de fasole alba il reprezinta numarul mic de calorii.

Citeste si: Ce să mănânci ca să îți crească fertilitatea? Alimente recomandate de nutriţionist!

O cana de fasole alba poate sa ofere peste 50% din cantitatea zilnica recomandata de fibre. Desi multe persoane evita sa includa in dieta lor fasolea alba din cauza flatulentei, aceste boabe sunt de fapt utile pentru prevenirea constipatiei. Multi dintre cei care sufera de sindrom de colon iritabil consuma fasole pentru a preveni astfel de crize de tulburari digestive.

Fasole cu ciolan afumat. Rețeta ardelenească la ceaun

Fasole cu ciolan afumat. Fasolea alba ajuta la detoxifierea organismului

Fasolea alba este una din cele mai concentrate surse alimentare de molibden. In ciuda faptului ca a fost descoperit in 1778, molibdenul este un mineral relativ necunoscut. Cu toate acestea, este extrem de important pentru sanatate. Molibdenul este necesar pentru fabricarea si activarea unor enzime cu rol detoxifiant, inclusiv adelhid oxidaza si sulfit oxidaza.

Fasole cu ciolan afumat. Adelhid oxidaza neutralizeaza acetaldehida, un produs metabolic secundar toxic eliberat de fungi, si alcool. Acetaldehida este o componenta semnificativa a fumului de tutun, marijuana si fumului de esapament al automobilelor. Este iritanta, un posibil agent cancerigen si s-a dovedit ca are un efect sinergic cu nicotina, crescand riscul de dependenta al fumatorilor.

Citeste si: Lintea. Super-alimentul care îți prelungește viața! Ce este, de fapt, și cum se prepară corect

Enzima mitocondriala sulfit oxidaza catalizeaza procesul de sulfoxidaza care este responsabil de convertirea sulfitilor (care pot determina reactii adverse pentru sanate) in sulfati care vor fi excretati in urina. Reactiile adverse asociate cu ingerarea de sulfiti includ durerile de cap, tensiune si migrene precum si simptome specifice astmului.

Fasole cu ciolan afumat. Fasolea are un indice glicemic scazut

Bogata in carbohidrati complecsi, proteine si fibre, fasolea alba este considerata un produs alimentar cu un indice glicemic scazut. Indicele glicemic este un indice numeric care claseaza alimentele in functie de rolul pe care acestea il au asupra nivelurilor de zahar din sange.

Fasole cu ciolan afumat. Alimentele cu un indice glicemic ridicat se descompun rapid in procesul digestiei si determina cresteri bruste ale nivelului de zahar din sange si ale insulinei. Cresterea rapida este urmata de o scadere semnificativa a nivelului de zahar din sange.

Citeste si: Adevărul despre ficăţeii de pui. Mare atenţie! Dacă nu faci acest lucru devin toxici

Prin contrast, alimentele care au un indice glicemic scazut, cum ar fi fasolea alba, nu declanseaza modificari importante in nivelul zaharului din sange.

In acest mod foamea este tinuta sub control, iar modificarile de dispozitie sunt mult mai rar intalnite. Exista si alte beneficii pentru sanatate ale alimentelor cu un indice glicemic scazut, cum ar fi scaderea riscului de aparitie al bolilor cardiovasculare si diabet, la aldulti.

Fasolea alba are un rol important in lupta impotriva depozitelor de grasime

Fasolea alba, alaturi de alte alimente cu un indice glicemic scazut, ofera avantaje extraordinare in cazul pierderii in greutate. In cazul in care carbohidratii din alimentele consumate provoaca cresterea valorilor zaharului din sange, un hormon numit insulina polipeptida este produs de catre pancreas.

Scopul insulinei este de a echilibra valorile crescute ale zaharului prin stimularea absorbtiei de glucoza a celulelor organismului, care utilizeaza apoi glucoza pentru a o transforma in energie.

Cu toate acestea, in cazul in care nivelul de zahar din sange este foarte ridicat, insulina va contribui la transformarea si stocarea unei parti a zaharului din sange in grasime (pentru a o utiliza ulterior ca energie).

Citeste si: Varză călită. Așa se prepară corect! Ingredientul care îi dă tot gustul

In cazul ingestiei de alimentele cu un continut scazut de indice glicemic, efectul este opus. Un alt avantaj al introducerii in dieta a fasolei albe este faptul a aceasta produce inhibitori alfa-amilaza, cunoscuti pentru capacitatea lor de a incetini absorbtia glucidelor prin inhibarea enzimelor responsabile de descompunerea anumitor tipuri de amidon in zaharuri simple.

Fasole cu ciolan afumat. Antioxidantii din boabele de fasole alba, determina o stare buna de sanatate si previn aparitia ridurilor. Fasolea alba contine antioxidanti, subsante care lupta impotriva bolilor si ajuta la mentinerea unei stari optime de sanatate. Antioxidantii protejeaza celulele de efectul radicalilor liberi, molecule instabile care distrug celulele.

In cele din urma, daunele cauzate de radicalii liberi pot determina aparitia multor boli cronice si degenerative, inclusiv anumite tipuri de cancer, ateroscleroza, tromboza, artrita, boli cardiovasculare, probleme ale sistemului imunitar, boala Alzheimer si dementa.

Fasolea alba si continutul ridicat de magneziu

Fasolea alba are un continut ridicat de magneziu, un macromineral important care are o serie de functii cheie pentru organism. Magneziul sustine potentialul electric al membranelor nervoase si musculare si diminueaza stresul.

Citeste si: Tochitură. Rețeta originală din Bucovina

Fasole cu ciolan afumat. Magneziul este necesar pentru sanatatea oaselor. Factorii de risc ce stau la baza deficitului de magneziu sunt diareea, boala celiaca si alte probleme gastro intestinale, consumul excesiv de alcool si diabetul zaharat.

Clipul zilei pe STIRILEKANALD.RO:
Te-ar putea interesa si