Nu a știut să citească până la 18 ani, dar acum este noul profesor de la Universitatea Cambridge
Un cercetător de 37 de ani din Londra a devenit cel mai tânăr profesor de culoare de la prestigioasa Universitate Cambridge, una dintre cele mai bune din lume. Este un caz ieșit din comun dat fiind că el nu a știut să citească până la 18 ani.

Profesorul Arday a fost diagnosticat cu întârziere globală în dezvoltare când era copil
[Sursa foto: Metro.co.uk]In articol:
- Profesorul arată că totul e posibil cu voință
- Nu a știut să citească până a devenit adult
- Mentorul din tinerețe i-a dat forța să meargă mai departe
Profesorului Jason Arday i s-a spus în copilărie că, probabil, își va petrece viața de adult într-o situație asistată după ce a fost diagnosticat cu autism și va rămâne mut până la vârsta de 11 ani.
De asemenea, tânărul de 37 de ani, din Clapham în Londra, și-a petrecut ani de zile fiind „respins cu violență” când a început să scrie pentru prima dată pe plan academic.
Acum, el este acum un profesor apreciat care va ocupa unul dintre cele mai prestigioase posturi de profesor din lume – profesor de sociologia educației la Cambridge.
Profesorul arată că totul e posibil cu voință
Jason Arday va fi unul dintre cei cinci profesori de culoare ai instituției și unul dintre cei 155 de profesori universitari de culoare din Marea Britanie, dintr-un total de 23.000 de cadre didactice.
Citește și: O nouă generație de inimi artificiale ar putea salva bolnavii de insuficiență cardiacă
„Munca mea se concentrează în primul rând pe modul în care putem deschide porți mai multor oameni din medii dezavantajate și putem democratiza cu adevărat învățământul superior”, a spus el.
„Sper că faptul că sunt într-un loc precum Cambridge îmi va oferi pârghia de a conduce această agendă la nivel național și global”, a declarat noul profesor.
Nu a știut să citească până a devenit adult
Profesorul Arday a fost diagnosticat cu întârziere globală în dezvoltare pe când era copil, dar spune că asta nu l-a făcut să pună sub semnul întrebării lumea din jurul său.
El spune că își amintește că s-a gândit „De ce unii oameni sunt fără adăpost? De ce este război?"
"Îmi amintesc că m-am gândit că dacă nu ajung fotbalist sau jucător profesionist de snooker, atunci vreau să salvez lumea”, a adăugat el.
După ce a învățat să citească și să scrie în adolescență, a devenit profesor de educație fizică, ceea ce i-a oferit o perspectivă asupra inegalităților sistemice cu care se pot confrunta copiii în educație.
Știa că vrea să studieze mai departe, dar se simțea pierdut, deoarece nu avea îndrumări despre cum să-și creeze propria cale.
Mentorul din tinerețe i-a dat forța să meargă mai departe
Când avea vârsta de 27 de ani, el a scris pe peretele dormitorului din casa părinților săi: „Într-o zi voi lucra la Oxford sau Cambridge”.
Își amintește de mentorul său de la facultate, Sandro Sandi, care i-a spus: „Cred că poți face asta – cred că putem înfrunta lumea cu curaj și putem câștiga”.
Aceasta a fost prima dată când „a crezut cu adevărat în el însuși” și a devenit „hotărât și concentrat” după această discuție.
Încă lucrând ca profesor de educație fizică în timpul zilei, a scris lucrări și a studiat noaptea.
„Când am început să scriu lucrări academice, habar nu aveam cu se face”, a spus el. „Nimeni nu mi-a arătat vreodată cum să scriu. Tot ceea ce am trimis a fost respins violent. Procesul de evaluare a fost atât de crud, a fost aproape amuzant, dar l-am tratat ca pe o experiență de învățare”, a explicat profesorul de culoare.
După ani de muncă asiduă necruțătoare, profesorul Arday a obținut două diplome de master și un doctorat în studii educaționale.
A avut roluri la Universitatea din Glasgow și la Universitatea din Durham și este profesor adjunct la Universitatea Nelson Mandela.
Arday va începe la Universitatea din Cambridge pe 6 martie ca profesor de Sociologie a Educației la Facultatea de Educație.