Ce este, de fapt, un bilet la ordin și la ce te ajută acesta

Atunci când avem o afacere proprie, biletul la ordin este un instrument financiar foarte important cu care poți face o plată și este asemenea cambiei. Astfel, acesta este un instrument prin care o entitate își asigură o garanție pentru recuperarea banilor investiți.

Author: Andreea Bolocan miercuri 04 noiembrie 2020 , 15:44

Lege bilet la ordine banca firma proprie
Ce este, de fapt, un bilet la ordin și la ce te ajută acesta[Sursa foto: internationaltradetoolkit.info]
DISTRIBUIE
acest articol
DIMENSIUNE
TEXT ARTICOL
Aa - Aa+

In articol:

Datorită faptului că biletul la ordin este asemenea cambiei, reglementarea acestuia se află în aceeași lege care reglementează cambia, mai exact Legea nr. 58/1934 asupra cambiei și biletului la ordin, explică Ioana Peagu, asistent administrativ-juridic. Așadar, acesta reprezintă un înscris prin care o persoană, numită emitent ori subscriitor, se obligă să plătească o sumă de bani la scadență unei alte persoane numită beneficiar, sau la ordinul acesteia. Biletul la ordin presupune raporturi juridice numai între două persoane: emitentul/ subscriitor și beneficiarul.

Potrivit Articolului 104 din Legea nr. 58/1934, biletul la ordin cuprinde următoarele elemente:

  • Codul emitentului, respectiv un număr unic de identificare preluat din documentele de identificare sau de înregistrare ale emitentului;
  • Semnătura emitentului, respectiv semnătura olografă a persoanei fizice având calitatea de emitent sau, după caz, a reprezentantului legal ori a împuternicitului emitentului, persoană fizică, persoană juridică sau entitate care utilizează astfel de instrumente;
  • Numele aceluia căruia sau la ordinul căruia trebuie făcută plata;
  • Indicarea scadenței;
  • Denumirea de bilet la ordin trecută în textul titlului și exprimată în limba întrebuințată pentru redactarea acestui titlu;
  • Promisiunea necondiționată de a plăti o sumă determinată;
  • Indicarea locului unde trebuie făcută plata;
  • Indicarea datei și a locului emiterii;
  • Numele emitentului, respectiv numele şi prenumele, în clar, ale persoanei fizice sau denumirea persoanei juridice ori a entităţii care se obligă; în cazul în care numele emitentului depăşeşte spaţiul alocat pe titlu, se vor înscrie pe biletul la ordin primele caractere din numele şi prenumele, respectiv din denumirea emitentului, în limita spaţiului special alocat, fără ca prin aceasta să se atragă nulitatea biletului la ordin;

Citeste si: Ce este organigrama unei firme?

Citeste si: Care sunt principalii indicatori financiari ai unei firme și de ce sunt aceștia atât de importanți

Conform Articolului 105 din aceeași lege, titlul căruia îi lipsește vreuna din condițiunile arătate la articolul precedent nu va fi socotit bilet la ordin, afară de cazurile arătate în alineatele ce urmează:

  • În lipsa unei indicații speciale, locul emisiunii titlului este considerat loc de plată și, în același timp, loc al domiciliului emitentului.
  • Biletul la ordin a cărui scadență nu este arătată este considerat plătibil la vedere.
  • Dacă biletul la ordin nu arată locul unde a fost emis, se consideră semnat în locul arătat lângă numele emitentului.

Un bilet la ordin poate avea, atât avantaje, cât și dezavantaje

Principalul avantaj al biletului la ordin rezidă în faptul că, la scadenţă, biletul la ordin devine titlu executoriu. Asta înseamnă că dacă debitorul nu şi-a achitat datoria, creditorul poate să treacă la executarea silită a acestuia, eliminându-se faza îndelungată a judecăţii şi obţinerii unei hotărâri definitive care să fie ulterior investită cu formula executorie.

Când vorbim despre dezavantajele unui bilet la ordine, riscul principal îl constituie refuzul de decontare din partea băncii în cazuri precum:

  • Lipsa disponibilului în contul bancar al emitentului;
  • Data incorectă de introducere în bancă a biletului la ordin;
  • Completarea eronată a biletului la ordin.

Află cum poți face rost de un bilet la ordin

Poți face rost de un bilet de ordin de la bănci. De exemplu pot fi eliberate bilete la ordin atât clienților care sunt persoane fizice, cât și clienților persoane juridice. Instrumentele de debit- cecuri- pot fi eliberate doar clienților persoane juridice care nu figurează în evidențele CIP cu interdicție de a emite cecuri.


Abonează-te pe


Clipul zilei pe stirilekanald.ro:
Te-ar putea interesa si