
1 din 4 | Istoria Garii de Nord din Bucuresti. A fost construita din ordinul Regelui Carol, a supravietuit bombardamentelor, iar Ceausescu si-a dorit sa o darame. Nimeni nu iti va spune povestile astea

2 din 4 | Istoria Garii de Nord din Bucuresti. A fost construita din ordinul Regelui Carol, a supravietuit bombardamentelor, iar Ceausescu si-a dorit sa o darame. Nimeni nu iti va spune povestile astea

3 din 4 | Istoria Garii de Nord din Bucuresti. A fost construita din ordinul Regelui Carol, a supravietuit bombardamentelor, iar Ceausescu si-a dorit sa o darame. Nimeni nu iti va spune povestile astea

4 din 4 | Istoria Garii de Nord din Bucuresti. A fost construita din ordinul Regelui Carol, a supravietuit bombardamentelor, iar Ceausescu si-a dorit sa o darame. Nimeni nu iti va spune povestile astea
Gara de Nord din Bucuresti este cea mai mare statie feroviara din Romania. Aceasta a fost inaugurata pe 13 septembrie 1878, dupa 4 ani de constructie, din 10 septembrie 1868, cand a fost pusa prima piatra de temelie pe un loc ales de domnitorul Carol I. Initial statia a fost numita Gara Targovistei (pentru ca strada numita astazi Calea Grivitei se numea pe acea vreme Calea Targovistei), si oamenii puteau beneficia de circulatie feroviara doar pe linia Roman-Galati-Bucuresti-Pitesti.
Initial, aceasta statie nu era conceputa pentru a deveni principal gara Bucurestiului. Insa, cu trecerea anilor, aceasta devine cel mai important nod feroviar atat al Capitalei, cat si al Romaniei. Construita intre anii 1868-1972, cladirea are forma de U si contine doua corpuri paralele legate de un al treilea corp dispus perpendicular. De-a lungul timpului, edificiul a suferit insa diverse modificari.
Cladirea garii, alaturi de peroane si linii, a fost construita dupa planurile Ministerului Lucrarilor Publice, de Consortiul Stroussberg, si a purtat, la inceput, numele de Gara Targovistei.
Cladirea de calatori avea parter si etaj, si era formata dintr-un pavilion central cu doua turnuri care exista si astazi. Fatada principala era orientata de-a lungul Caii Targoviste. Intrarea se facea direct din Calea Targovistei, si, in fata, era o gradina cu o alee centrala numita ''curtea calatorilor''.
Gara de Nord a fost modernizata si marita, in anii 1930-1932, cand s-au facut mai multe lucrari: cele noua peroane au fost legate, la capat, printr-un peron transversal (lung de 200 m si lat de 23 m), s-a construit frontonul dinspre sud, si s-a realizat sistematizarea liniilor de primire/expediere a trenurilor, marindu-se numarul lor,
de la 10 linii la 16 linii (doua din ele vor fi desfiintate ulterior).Zona Garii de Nord, inclusiv cladirea, sufera importante distrugeri (aripa sudica a garii, linii si macazuri) in bombardamentele intense asupra Bucurestiului din timpul celui de-Al Doilea Razboi Mondial. Cladirea a ramas in picioare, si a reusit sa ramana, pana in prezent, trecand peste o demolare programata pentru 1992, de fostul lider comunist Nicolae Ceausescu, care voia sa construiasca o noua gara la marginea capitalei.

Impresionanta cladire a garii este inclusa in Lista Monumentelor Istorice din Romania avand codul B-II-m-B-18803. Ultimele lucrari de reabilitare a cladirii Garii de Nord au avut loc intre anii 1997 si 1999, si au constat in modernizarea salilor de asteptare, a sistemelor de afisaj video, montarea de tamplarie termopan, inaltarea peroanelor la nivelul podelei vagoanelor, introducerea biletelor de peron etc.Cu toate ca, dupa 1990 numarul calatorilor a scazut treptat, Gara de Nord din Bucuresti ramane un punct important pe harta feroviara a Romaniei, dar si a Europei.
Sursa: descopera.ro