exclusiv: Drumuri antice pe sub Ocean?! Ce sunt misterioasele structuri vizibile din satelit

1 din 5 | Creta

2 din 5 | Structuri Insulele Canare

3 din 5 | Autostrăzile antice de lângă Grecia

4 din 5 | Hawaii

5 din 5 | Creta

De la Atlantic la Pacific, milioane de utilizatori ai Google Maps și Google Earth au descoperit pe fundul oceanelor linii drepte, uneori dispuse ca o rețea de străzi, întinse pe sute de kilometri. Teoriile nu au întârziat să apară: drumuri spre Atlantida, urme ale unor civilizații dispărute sau trasee de cabluri secrete. Ce ascund însă cu adevărat aceste structuri și de ce apar atât de clar pe hărțile digitale?

„Orașe scufundate” pe Google Earth

Totul a început cu niște imagini care, pentru ochiul neavizat, par de-a dreptul uluitoare. Pe Google Earth și Google Maps, în largul coastelor sau în mijlocul oceanului, se văd linii drepte, paralele, care se întretaie la unghiuri aproape perfecte. Unele par să formeze o rețea ordonată, de tip urban, întinsă pe sute de kilometri.

Unul dintre cele mai cunoscute cazuri a fost observat lângă Insulele Canare: un „grid” de linii perfect rectilinii, care aducea mai degrabă cu un plan de străzi decât cu un fund oceanic. Imaginile au devenit virale, fiind interpretate rapid drept urmele unei civilizații dispărute – poate chiar Atlantida.

Structuri Insulele Canare

Nu a fost singura descoperire de acest tip. În Oceanul Pacific, lângă Hawaii, se disting benzi lungi și clare, care străbat marea pe sute de kilometri. În Marea Egee, aproape de Creta și Grecia continentală, se văd trasee asemănătoare, care au alimentat ipotezele despre drumuri antice scufundate. În Oceanul Indian, la est de Madagascar, există iarăși formațiuni liniare vizibile.

No ad for you

Faptul că apar în locuri diferite, de pe toate continentele, a sporit misterul. Cum e posibil ca oceane separate să ascundă structuri similare? Și de ce se văd doar pe anumite porțiuni, ca și cum cineva ar fi trasat cu rigla linii pe fundul mării?

Internetul a explodat cu interpretări, de la ipoteze romantice până la teorii conspiraționiste. Pentru mulți, imaginile erau „dovezi vizuale” că pe fundul oceanelor se află mai mult decât acceptă lumea științifică.

Creta

Teorii fascinante: Atlantida și alte mituri

Când oamenii au văzut pentru prima dată acele rețele subacvatice, mintea a fugit imediat la legende. Cea mai celebră este, desigur, Atlantida – descrisă de Platon ca o civilizație avansată, care ar fi dispărut sub ape într-o singură zi și o singură noapte.

Orice urmă care pare să sugereze drumuri, ziduri sau planuri urbanistice în mijlocul oceanului a fost asociată aproape instantaneu cu acest mit.

Citește și: A fost descoperită Atlantida, misterioasa cetate acoperită de tsunami? Arheologii au făcut un anunț istoric

Dar Atlantida nu este singura poveste invocată. În spațiul online circulă și alte teorii:

  • că ar fi drumuri antice construite de civilizații pierdute, care legau continentele înainte de ridicarea nivelului mărilor;
  • că ar fi urme de temple și orașe scufundate – un „Pompei subacvatic”, ascuns privirii umane;
  • sau chiar că ar fi hărți interzise pe care doar guvernele și marile puteri le cunosc, iar Google le-ar fi „scăpat” din greșeală pe hărțile publice.

Aceste teorii sunt alimentate de câteva detalii care par greu de explicat pentru privitorul obișnuit:

  • regularitatea liniilor – par prea drepte ca să fie naturale;
  • mărimea – unele se întind pe sute de kilometri;
  • localizarea – apar în locuri încărcate de mitologie, cum e Marea Egee sau zona Atlanticului.

Pentru pasionații de mistere, toate acestea sunt indicii. Faptul că imaginile provin dintr-o sursă aparent neutră și obiectivă – sateliții și hărțile digitale – oferă senzația unei „dovezi vizuale” greu de contestat. Iar acolo unde există un gol de cunoaștere, imaginația completează cu povești fascinante.

Hawaii

Contrapunctul oamenilor de știință

Dacă pentru publicul larg liniile subacvatice par urmele unei civilizații dispărute, pentru oceanografi și cartografi răspunsul este mult mai simplu: nu sunt drumuri, nici ziduri, ci urme ale cartografierii fundului mării.

Cum se explică? Oceanele nu au fost „fotografiate” din satelit în detaliu, așa cum se întâmplă pe uscat. Imaginile pe care le vedem în Google Earth și Google Maps sunt construite din date batimetrice – adică măsurători ale adâncimii făcute de nave de cercetare, care trimit unde sonar spre fundul oceanului.

Aceste nave urmează traiectorii precise, paralele, asemenea benzilor pe care le face o mașină de tuns gazonul. Datele colectate sunt apoi puse laolaltă într-o hartă 3D. Din această cauză apar „benzi” lungi și drepte, uneori cu texturi diferite de zonele înconjurătoare.

Un exemplu celebru este „orașul subacvatic” observat lângă Insulele Canare în 2009. Structura părea un plan urban clar, cu străzi și cartiere. Google a trebuit să vină cu o explicație oficială: era, de fapt, traseul navei HMS Challenger, care cartografiase fundul oceanului încă din secolul XIX. Datele istorice, combinate cu cele moderne, au creat acea imagine ciudată.

Citește și: Misterul "Triunghiul Bermudelor", rezolvat. Un savant știe de ce dispar vase și avioane în „Triunghiul Diavolului”

Instituții precum NOAA (Administrația Națională Oceanică și Atmosferică din SUA) sau Scripps Institution of Oceanography au confirmat că astfel de artefacte apar ori de câte ori datele de rezoluții diferite sunt suprapuse. Zonele scanate fin apar ca niște „benzi” detaliate, în timp ce restul oceanului e redat mai grosier, prin estimări matematice.

Pentru specialiști, liniile sunt un semn că tehnologia a trecut pe acolo, nu că o civilizație a construit ceva. Dar pentru ochiul curios al utilizatorului obișnuit, imaginea rămâne intrigantă.

Ping-pong între mit și realitate

De fiecare dată când apar imagini cu linii misterioase pe fundul oceanelor, se repetă același scenariu. Pe de o parte, entuziaștii misterelor le postează pe forumuri și rețele sociale, prezentându-le drept „dovezi” că știința ascunde ceva. Pe de altă parte, oamenii de știință intervin și explică fenomenul prin metodele tehnice de cartografiere.

Rezultatul? Un ping-pong nesfârșit.

Conspiraționiștii aduc argumente vizuale: „Cum pot fi aceste linii atât de drepte, dacă nu sunt făcute de mâna omului?”

Specialiștii răspund: „Tocmai precizia instrumentelor și traseele rectilinii ale navelor de cercetare fac ca liniile să pară artificiale.”

Publicul rămâne prins între cele două tabere, oscilând între fascinația pentru necunoscut și încrederea în explicațiile tehnice.

Problema e că misterul se vinde mai bine decât explicația. Un videoclip pe YouTube intitulat „Drumuri antice descoperite pe fundul oceanului” poate strânge milioane de vizualizări. În schimb, un comunicat sec de la NOAA, în care se explică procesul de batimetrie, nu stârnește același interes.

Așa se naște și se perpetuează legenda: fiecare linie nouă găsită pe Google Earth devine combustibil pentru imaginație. Iar chiar și atunci când explicația oficială este corectă, mulți aleg să creadă în varianta spectaculoasă – pentru că, la urma urmei, e mai incitant să visezi la Atlantida decât să te gândești la un sonar care a mers pe mare ca o mașină de tuns iarba.

Ce vedem de fapt când privim oceanele din satelit

Privitorul obișnuit crede că Google Earth arată fotografii reale din satelit ale fundului mării. În realitate, lucrurile sunt mult mai complicate. Oceanele nu pot fi „fotografiate” în detaliu prin satelit, deoarece apa opacă nu lasă lumina să pătrundă. Ceea ce vedem sunt modele digitale construite dintr-o combinație de surse:

Date sonar colectate de nave de cercetare, pe traiectorii precise. Acestea produc benzi înguste, foarte detaliate. Date din sateliți radar care măsoară variațiile de nivel la suprafața apei, corelate cu formele de relief de dedesubt. Interpolări matematice, adică „umplerea golurilor” acolo unde nu există măsurători directe.

Când aceste surse se combină, apar contraste evidente. Zonele scanate direct de nave par foarte clare și detaliate, în timp ce zonele estimate apar mai difuze. Rezultatul: benzi lungi și drepte, ca niște drumuri, dar care sunt doar urma tehnică a instrumentelor de măsurare.

Google a recunoscut de mai multe ori acest fenomen, explicând că liniile nu reprezintă structuri reale, ci doar „artefacte” rezultate din modul în care sunt procesate și suprapuse datele. Practic, sunt ca niște „cusături” între peticele de informație.

Pentru cine privește fără să știe acest context, e firesc să pară ceva misterios. Dar pentru specialiști, imaginile nu dezvăluie o civilizație pierdută, ci doar urmele lăsate de știință în încercarea de a cartografia necunoscutul.

Autostrăzile antice de lângă Grecia

Fascinația misterelor subacvatice

Chiar dacă explicațiile științifice sunt clare, atracția pentru „drumurile antice” de pe fundul oceanelor nu dispare. Misterul are o forță de seducție pe care faptele nu reușesc întotdeauna să o învingă.

De ce? Pentru că oceanele, care acoperă peste 70% din planeta noastră, rămân în mare parte necunoscute. Doar o mică parte a fundului marin a fost cartografiată în detaliu. Restul e un uriaș „gol alb” pe hartă. Și acolo unde există necunoscut, imaginația umană umple spațiile libere.

Atlantida lui Platon, templele scufundate din legendele asiatice, poveștile despre continente pierdute – toate se hrănesc din această dorință de a crede că sub valuri se ascund lumi întregi. Când tehnologia modernă, prin Google Maps sau Earth, pare să confirme vizual aceste mituri, fascinația explodează.

Pe de altă parte, există și o explicație psihologică. E mai ușor și mai plăcut să crezi într-o poveste spectaculoasă decât într-un proces tehnic de cartografiere. Un oraș pierdut aprinde imaginația. Un sonar care face măsurători în benzi paralele nu.

Știința ne spune că acele linii sunt doar urme ale navelor de cercetare. Dar miturile ne șoptesc că acolo ar putea fi altceva. Adevărul? Probabil că se află de partea tehnologiei. Dar faptul că aceste imagini continuă să nască dezbateri arată că, dincolo de fapte, oamenii vor mereu să creadă în mistere.

Iar oceanele, cu adâncurile lor neexplorate, rămân cel mai mare teren de joacă pentru imaginația noastră colectivă.


Autor
Îți Recomandăm Și...
Parteneri